Wykorzystujemy pliki cookies do działania naszej witryny, a także do celów analitycznych i reklamowych. Możesz włączyć lub wyłączyć pliki cookie w zależności od potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Jak pokazują najnowsze badania, jeśli chcesz prowadzić firmę, która będzie odnosić sukcesy w 2019 i 2020 roku, musisz opracować zautomatyzowaną strategię HR opartą na wartościach. Poznaj 3 główne trendy, które wpłyną na nowy charakter Twojej pracy jako HR menedżera w 2019 i 2020 roku.

W raporcie "2018 Global Human Capital Trends" Deloitte ogłosił, że nowymi firmami przyszłości staną się tak zwane przedsiębiorstwa społeczne.

Czym są przedsiębiorstwa społeczne?

Mówiąc krótko, chodzi o to, że na powodzenie i wartość nowoczesnych firm wpływa nie tylko ich status finansowy, ale również relacje z partnerami biznesowymi, pracownikami, a także wpływ jaki wywierają na środowisko i społeczności wokół nich.

Jaki ma to związek z trendami w HR? Ogromny! Badanie Deloitte pokazuje, że dyrektorzy generalni i menedżerowie na całym świecie będą musieli inwestować w swoich pracowników tyle samo co w inne aspekty firmy. Dlatego wzięliśmy pod lupę trendy HR na 2019 oraz 2020 rok i wybraliśmy najważniejsze kwestie, na które warto zwrócić uwagę podczas tworzenia efektywnej strategii HR na najbliższe lata.

1. Kultura i wartość firmy liczą się bardziej niż kiedykolwiek

Dbałość o dobre samopoczucie i warunki pracy osób zatrudnianych w firmach i startupach stało się kluczową kwestią. Utalentowani pracownicy mają coraz szersze możliwości na rynku pracy, dlatego stają się coraz bardziej wybredni: mogą przebierać wśród ofert w poszukiwaniu takich, które spełnią ich wszystkie wymagania – teraz to oni rozdają karty!

Wyspecjalizowani pracownicy najczęściej zmieniają pracę na taką, która zapewnia im lepsze warunki i środowisko. Liczy się dla nich nie tylko wysokość wynagrodzenia i zakres obowiązków, ale również – co ważniejsze – kultura organizacji pracy i wartości, jakie wyznaje dana firma bądź startup. Tworzy to nowe wyzwania dla HRowców, którzy muszą stworzyć odpowiednio atrakcyjne środowisko pracy, by zachęcić do siebie najlepszych z najlepszych.

Millenialsi – grupa stanowiąca obecnie ogromną część siły roboczej – oceniają potencjalnych pracodawców poprzez ich strategie proekologiczne, podejście do różnorodności, dbałość o dobre samopoczucie pracowników oraz etykę i higienę w miejscu pracy. Cenią sobie również możliwość pracy zdalnej, która daje im swobodę, by spędzać czas z rodziną i poznawać świat.

Współcześni pracownicy cenią sobie również przejrzyste zasady oraz transparentność warunków pracy i większości procesów – w tym otwarty dostęp do informacji o wynagrodzeniu. Duże znaczenie ma dla nich również spersonalizowany plan dotyczących rozwoju ich kariery i możliwości uzyskania premii. Pracownicy chcą wiedzieć, czego mogą oczekiwać i na co liczyć.

Oferowanie zdrowych przekąsek, bezpłatnych zajęć sportowych, możliwości pracy zdalnej i elastycznych godzin pracy stało się obowiązkowym punktem mającym ogromne, jeśli nie decydujące, znaczenie o przyjęciu oferty zatrudnienia. Program duchowego i psychicznego wsparcia to również mile widziany dodatek, który coraz częściej pojawia się pośród benefitów dla pracownika.

Jednak to, co odpowiada jednym, może okazać się chybione dla innych. Kluczem do odpowiedzi na współczesne potrzeby pracowników jest więc stworzenie elastycznej oferty dostosowanej do potrzeb danej jednostki – i właśnie to jest jednym z największych wyzwań HR 2019 i 2020 roku. Skuteczne przygotowanie oferty wymaga poznania pracowników oraz kandydatów na nowe stanowisko, zebrania na ich temat jak największej liczby informacji i stworzenie oferty pasujących do ich indywidualnych oczekiwań. Dlatego badania na temat trendów w HR przewidują, że w najbliższych latach zwiększy się wykorzystanie narzędzi typu people Analytics – mierzących wydajność pracowników i przewidujących ich zachowania.

ft1

2. Technologia zmienia rynek pracy, ale w inny sposób, niż się spodziewaliśmy

Tempo rozwoju technologii jest niewiarygodne i radykalnie zmieniło sposób, w jaki menedżerowie HR pracują i zarządzają zespołami. Z jednej strony AI (sztuczna inteligencja), zautomatyzowane systemy HR i pomocne algorytmy pozwalają zaoszczędzić czas rekruterów, jednak z drugiej – są wielkim wyzwaniem dla HR w zarządzaniu talentem i pracą wewnątrz organizacji.

Wykorzystanie AI w HR. Najnowsze trendy HR na 2020 i 2019 rok
Photo taken from Unsplash

Jeszcze kilka lat temu martwiliśmy się, że zakres obowiązków HR zostanie drastycznie uszczuplony, a sztuczna inteligencja i roboty zajmą nasze miejsca pracy. Teraz jednak widać wyraźnie, że AI wzięła na siebie część obowiązków – tych żmudnych, powtarzających się i bardzo czasochłonnych w stosunku do efektów. Przekazywanie rutynowych zadań algorytmom sprawia, że firmy i startupy będą szukały pracowników z prawdziwie "ludzkimi", miękkimi umiejętnościami, takimi jak: łatwość rozwiązywania problemów, zdolności poznawcze oraz umiejętności społeczne.

Ze strony HR managera wymaga to przekwalifikowania obecnego zespołu bądź zatrudnienia nowych osób, które posiadają zupełnie inny niż dotychczasowy zestaw umiejętności. W rzeczywistości taka zmiana technologiczna prowadzi do obu tych działań mających na celu przynieść korzyści organizacji. I tym sposobem płynnie przechodzimy do kolejnego punktu...

3. Ciągłe uczenie się zamiast szukania nowych możliwości zatrudnienia

Przedsiębiorstwa XXI wieku muszą być elastyczne i skuteczne – również w kwestii zarządzania siłą roboczą. Jak wspomnieliśmy wcześniej, szybki rozwój technologiczny spowodował wzrost zapotrzebowania na nowe umiejętności pracowników – takich, których nie mają się od kogo uczyć i muszą je nabyć w praktyce zawodowej.

I właśnie w tym miejscu masz okazję do budowania lojalności pracowników. To, czego uczą się w Twojej firmie, może być bezużyteczne dla innych pracodawców – co utrudni Twoim ludziom znalezienie nowej pracy. Organizacje mogą czerpać korzyści z tego trendu HR, stając się elastycznymi i ciągle rozwijającymi się przedsiębiorstwami, które uczą pracowników umiejętności potrzebnych aktualnie na rynku pracy.

Czasy, gdy pracownik po przeszkoleniu zmieniał pracodawcę, by zyskać lepsze wynagrodzenie, dobiegły już końca. Zamiast szkolenia konkretnego pracownika, by był lepszy w tym, czym się zajmuje, firmy i startupy zmieniają swoją strategię HRową w kierunku zachęcania pracowników do pięcia się po szczeblach kariery i zajmowania nowych pozycji w ramach tej samej organizacji, podnoszenia swoich kwalifikacji, podejmowania nowych wyzwań i realizowania ambicji poprzez awans w strukturze firmy.

Takie podejście gwarantuje sta��y rozwój pracowników i poszerza ich doświadczenia oraz kompetencje zawodowe – i właśnie to w dzisiejszych czasach najlepiej przyciąga utalentowanych pracowników.

ft2

Podsumowanie

Omówiliśmy trzy główne trendy HR cieszące się popularnością w 2019 i 2020 roku, ale zmian czeka nas jeszcze więcej. Naukowcy zwracają uwagę na wzrost wykorzystania sztucznej inteligencji w procesach rekrutacyjnych. Wzrasta również zapotrzebowanie na kreatywne budowanie marki koncentrujące się na wartościach i kulturze firmy, a także wykorzystanie potencjału freelancerów.

Wszystkie z tych trendów stanowią ogromne wyzwanie dla menedżerów HR. Warto więc sięgnąć po automatyzację pracy powtarzalnej – na przykład związanej z zarządzaniem urlopami i ewidencją czasu pracy. W tym pomoże Ci Calamari, dzięki któremu wygospodarujesz więcej wolnego czasu i przygotujesz się na nowe wyzwania.

Wiedza HR w Twoim mailu

Otrzymuj regularne informacje i upraszczaj HR razem z nami

Dziękujemy za dołączenie!
Ups! Coś poszło nie tak. Spróbuj ponownie!