Sygnaliści - jak wpłyną na pracę i biznes [podsumowanie wydarzenia]
Już 25 września wchodzi w życie ustawa o ochronie sygnalistów. Co oznacza to dla organizacji i pracowników? Jak się przygotować i co można zyskac?
Ominęło Cię wydarzenie I<3HR od Sprawny Marketing? Sprawdź, co się działo, przeczytaj nasze podsumowania prelekcji oraz zobacz foto relację!
Lubimy jeździć na wydarzenia - jest to dla nas idealna okazja by spotkać się z naszymi Klientami, porozmawiać ze specjalistami z branży HR oraz nauczyć się czegoś nowego. Zawsze staramy się, by nasza obecność była przede wszystkim jakościowa dla odbiorcy, i tak było też podczas konferencji #IloveHR w tym roku.
Wysłuchaliśmy 12 prelekcji skupionych dookoła czterech bloków tematycznych: Attract, Hire, Engage i Inspire, podczas których prelegenci i prelegentki podzielili się sprawdzonymi w boju wskazówkami, jak rekrutować najbardziej wartościowych kandydatów do Twojego zespołu i – co równie ważne – jak ich w nim zatrzymać.
Jednocześnie uczestnicy mogli odwiedzić nasze stoisko, gdzie można było porozmawiać z naszym co-founderem Hubertem Liskiem, oraz częścią zespołu Customer Success: Eweliną, Agnieszką, Agatą i marketingu: Kasią Ubysz.
Rozdaliśmy też ponad 150 książek z branży HR oraz poradnikowych bestsellerów, z których niektóre zostały podpisane przez ich autorów. Udało nam się spotkać i zdobyć autografy w książkach od:
Zorganizowaliśmy także konkurs, w którym do wygrania był voucher na urlop o wartości 750 zł 🌴 oraz książki Mai Gojtowskiej “Onboarding. Aby początek nie był końcem”. Zwycięskie posty nas zachwyciły, a główną nagrodę zgarnęła Karolina Latus za swój post o mitach naszej nazwy
Oprócz sporej dawki integracji, udało nam się także wysłuchać prelekcji. Sprawdź nasze insighty, które w ramach dzielenia się wiedzą, spisaliśmy dla reszty zespołu:
👉 Mateusz Jabłonowski rozpoczął konferencję tematem "Marka, która mówi dziesiątkami ust. Najważniejsze co musisz wiedzieć o employee advocacy."
Według danych kandydaci aktualnie poszukują dowdów, nie obietnic jak wygląda praca w danej firmie. Tymi dowodami mogą być inni pracownicy. Bez zaangażowania pracowników w działania EB będzie coraz trudniej wyróżnić się na rynku pracy.
Jak rozpocząć działania Employeer Advocacy w firmie:
1. Edukuj management
2. Urealnij wyobrażnia o rzeczywistej sytuacji na rynku pracy - 44% kandydatów szuka informacji o przełożonym przed zaaplikowaniem
3. Mapuj i adresuj ryzyka
4. Zbuduj kulturę zaufania i dzielenia się wiedzą
👉 Anika Osmólska w swojej prezentacji "5 sposobów na zdobycie przewagi podczas wyścigu po talenty na rynku" pokazała jak rekturować talenty i robić to dobrze.
Dlaczego? 70% pracodawców przyznaje że ma problem z zatrudnieniem kompetentnych osób na stanowisko, a koszt nieudanej rekrutacji to 3 miesięczna pensja.
Rekrutacja talentów w pięciu krokach:
1. Przyciągnij talenty
- Zastanów się co jest ważne dla kandydata - Stwórz EVP i profil ICP
- Zdefiniuj odpowiedź na wartości: wynagrodzenie, możliwość rozwoju, kultura organizacji, work life balance/praca zdalna, wdrożenie.
- Bądź tam gdzie kandydat - sociale, grupy itd.
2. Konwertuj
- Przedstawiaj ofertę i benefity w sposób atrakcyjny
- Skup się na kandydacie. Nie zaczynaj ogłoszenia od pisania o firmie
- Oferta powinna zawierać podstawowe wymagania oraz benefity
3. Rekrutuj szybko - talenty znikają z rynku w 10 dni
- Przyspiesz rekrutację
- Zrób audyt procesu rekrutacyjnego i usuń wąskie gardła
- Ustal ramy czasowe dla każdego z etapów rekrutacji (podejście procesowe)
4. Rekrutuj cały rok
- Zatrudniaj spontanicznie
- Zbieraj bazę kandydatów
5. Candidate nurturing
- Pozostawaj w relacji z kandydatami. Ich utrzymanie oszczędza Twój czas i pieniądze
- Stwórz kanał komunikacji z kandydatami - dedykowane newslettery, webinary, meetupy
👉 Maciej Czerwonka postawił na temat "Czego nauczy się parszywy rekruter od parszywego salesa?", a swoją prelekcję rozpoczął od zdefiniowania słowa "parszywy" jako zachowań takich jak nieuczciwość, brak lojalności, egoizm, agresywne postępowanie, brak empatii i wykorzystywanie innych. To właśnie te cechy utrudniają rozwijanie autentycznych relacji, które są kluczowe zarówno w sprzedaży, jak i rekrutacji.
Maciej wspomniał, że źródłem porażki zarówno w rekrutacji jak i sprzedaży często jest uporczywe trzymanie się rutyny - oferty kopiuj/wklej, brak personalizacji, jedna forma komunikacji, pasywne oczekiwanie na zgłoszenie się kandydata
Jak nie być “parszywym” rekruterem:
1. Działaj na solidnych podstawach
2. Prowadź dobre notatki
3. Personalizuj działania
4. Automatyzuj
Czasem najlepszym działaniem rekruta jest powiedzieć „to nie praca dla Ciebie” - w ten też sposób budujemy wiarygodność i relacje.
👉Anna Morawiec-Bartosik w swojej prelekcji "Co wiemy o swoim wynagrodzeniu?" pokazała w liczbach jak wygląda stan na dzień dzisiejszy:
✅ 21% pracujących Polaków rozumie jak działają netto, brutto i pełne koszty pracy. Z czego 65% z nich nie ma racji.
✅ 89% nie czuje się komfortowo rozmawiając o wysokości swojego wynagrodzenia.
✅ 37% nigdy nie skłamało, ani nie odmówiło rozmowy o pensji.
✅ 42% nigdy nie negocjowało wysokości wynagrodzenia.
✅ 27% będzie pracować za płacę minimalną w 2024 roku.
✅ 15 milionów Polaków żyło w strefie niedostatku w 2022 roku.
Wszystkie dane są wynikiem raportu HRrebels “Ile mogę zarabiać? Świadomość wynagrodzeniowa Polaków".
👉 Paulina Mazur, zwyciężyni tej edycji I<3HR, podczas prezentacji "Różne pokolenia, ale zbieżne oczekiwania: jak wyglada dziś atrakcyjne miejsce pracy?" poruszyła temat różnic pokoleniowych i wieku podczas rekrutacji i pracy.
Ciekawy okazał się temat ukrytych uprzedzeń i stereotypów w rekrutacji w kontekście wieku. To one wpływają w dużej mierze na końcową ocenę.
Jeśli jesteś rekruterem warto zadać sobie pytanie:
❓ Czy podejmujac decyzję rekrutacyjne opieram się stereotypom?
❓ Czy jestem świadom/a własnych urytych uprzedzeń?
❓ Czy umiem przekonać biznes do szerszego spojrzenia na rynek?
Paulina pokazła też kilka ciekawych liczb:
✅ 80% ludzi faworyzuje osoby młodsze nad starsze
✅ ¾ pracodwaców w Polsce odrzuca możliwość zatrudniania emerytów.
✅ 85% firm w Polsce deklaruje, że firma zatrudnia pracowników 50+
✅ Polska jest na 30 miejscu w rankingu oceniającym wykorzystanie potencjału osób w wieku powyżej 55 lat na rynku pracy.
✅ W ciągu najbliższych 5 lat 72% pracodawców będzie skupiać się na rekrutacji kobiet 68% na młodych poniżej 25 lat
✅ Ponad 84% z nas cieszy się, że pracuje w zespołach zróżnicowanych pokoleniowo
👉 Maja Gojtowska w swojej prelekcji "Dlaczego początek coraz częściej jest końcem?" opowiadała o tym dlaczego warto skupić się bardziej na etapie onboardingu nowych pracowników.
Na udowodnienie swojej tezy pokazała przerażające liczby:
✅ 1/3 pracowników zaczyna szukać nową pracę w ciągu 6mies od zatrudnienia.
✅ 56% onboardingow trwa tydzień, a 16%wiecej niż miesiąc
Za zbyt szybki koniec onboardingu odpowiadają zazwyczaj źle postawione akcenty w procesie
Czego najbardziej brakuje w onboardingu?
✅ Przedstawienia konkretnych obowiązków (mięsa)
✅ Jakie nowy pracownik ma cele i za co będzie rozliczany (ponad 25%)
✅ Zbudowania relacji z wspolpracownikamii i szefem
✅ Poznania dobrze organizacji
Dużo więcej o onboardingu Maja opowiedziała niedawno w naszym Linkedin Audio. Jeśli interesujesz się tym tematem zachęcamy do przeczytania podsumowania lub przesłuchania wydarzenia.
P.S. Czy wiecie, że Maja Gojtowska będzie uczestniczyła w pierwszym spotkaniu naszego HR Book Club? Serdecznie zapraszamy Was na to spotkanie - zapisy tutaj.
👉 Olga Żółkiewicz w temacie "Ten o… roli managera w HR i EB" opowiedziała o roli managera w HR i EB i tego jak istotna jest jego rola w cyklu życia pracownika.
Olga wspomniała w jakich obszarach można wspierać managerów w firmie. Są to między innnymi:
1. Szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne - tylko 11% programów rozwoju liderów działa
2. Komunikacja - 42% managerów jest zadowolona z komunikacji w organizacji
3. Inspiracja - polecanie książek, podcastów, liderów do followania na LinkedIn
4. Pokazanie jak - przygotowanie materiałów, checklist, gotowych szablonów i grafik
👉 Kasia Tang z tematem "Raport mniejszości: nowe oblicza sourcingu." postawiła na pokazanie jak bardzo kultowy film "Raport mniejszości" można przyrównać do sourdingu.
Kasia w swojej prelekcji opowiedziała między innymi o 5 największych problemach z najnowszymi technologiami w HR:
⛔️ Kiedy narzędzie działa i nikt nie pyta, jak.
⛔️ Często nie da się potwierdzić czy narzędzie naprawdę działa.
⛔️ Dostawcy przedstawiając nam narzędzia nie wskazują ryzyka.
⛔️ Ci którzy znają narzędzie mogą je oszukać
⛔️ Sam narzędzie może determinować wynik
Warto zastanowić się czy technologie automatyzujące pozyskiwanie i selekcję kandydatów rzeczywiście potrafią ocenić jak dany człowiek poradzi sobie na wskazanym stanowisku, oraz zwracać uwagę na pułapki i niebezpieczeństwa automatyzacji.
👉 Marcin Nowosad w swojej prezentacji "HR Roast: Najczęstsze błędy popełniane przez HRowców" z humorem i wieloma nawiązaniami do zbliżających się świąt, opowiedział o najczęstszych błędach popełnianych przez HRowców. Mieliśmy okazję zobaczyć jak nie rozmawiać z ludźmi chcąc zwerbować ich do firmy.
🤓 Katarzyna Dzwonek "Code-Life Balance: jak zrozumieć i utrzymać w firmie talenty IT?"
Kasia opowiedziała istocie “code-life balance” w podejściu programistów i tym jak stworzyć odpowiednie warunki do pracy pracownikom IT, które zadowolą obie strony. Kasia pokazała jakie są motywacje i oczekiwania wobec pracodawcy grupy z sektora IT.
🤓 Rafał Mikołajczyk (he, him) - "Czy zawsze jest jakieś “ale”? O tym, dlaczego nie zatrudniamy osób z niepełnosprawnościami, a powinniśmy."
Rafał opowiadał o tym, że pracodawcy w Polsce wciąż miewają opory przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami, ograniczając im dostęp do pełnego potencjału rynku pracy. Podczas prezentacji na przykładach pokazał jak wygląda stosunek pracodawców do zatrudniania OzN. Jak znaleźć pracę pomimo niepełnosprawności oraz jak możemy zwiększać możliwości zawodowe osób z tej grupy społecznej.
🤓 Michał Szum oraz Taisiya Vasilevich "Zatrudnianie 2.0: jak ChatGPT ożywi Twój proces rekrutacyjny?"
Michał i Taisiya pokazali jak ożywić proces rekrutacyjny dzięki AI i chatGPT. Wymienili oni między innymi główne zalety chataGPT:
👉 Potrafi tworzyć cos absolutnie nowego, elastycznie dostosowując się do potrzeb i grupy odbiorców.
👉 Może pełnić rolę asystenta do spraw skracania treści, dobrze przekazując kontekst i esencję.
👉 Świetnie potrafi “wczuć się” w daną rolę, generując pomysły dedykowane konkretnej specjalizacji.
Jeśli spodobała Ci się ta relacja - obserwuj nasz profil na LinkedInie by dowiedzieć się o kolejnych eventach, na których będziemy!
Otrzymuj regularne informacje i upraszczaj HR razem z nami