Wykorzystujemy pliki cookies do działania naszej witryny, a także do celów analitycznych i reklamowych. Możesz włączyć lub wyłączyć pliki cookie w zależności od potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Zadowolenie pracowników ma kluczowy wpływ na ich produktywność. Firmy starają się o nie zadbać, oferując szereg benefitów pozapłacowych, takich jak karta Multisport czy prywatna opieka medyczna. Warto jednak pamiętać, że dobre oprogramowanie ma równie duży wpływ na zadowolenie pracowników. Sprawdź, jak dobre oprogramowanie może być benefitem pracowniczym.

Spis treści:

  • Zadowolenie pracowników z firmowego oprogramowania
  • Co to jest “dobre oprogramowanie”
  • Narzędzia-benefity, które poprawią jakość pracy i zadowolenie pracowników
  • Komunikator firmowy
  • Program do rejestracji czasu pracy
  • Program do zarządzania nieobecnościami
  • Zarządzanie projektami
  • Baza wiedzy
  • Usługa przechowywania i udostępniania plików
  • Zalety dobrego tech stacku

Jak pokazał raport State of Software Happiness, aż co ósmy pracownik zrezygnował z pracy ze względu na złe oprogramowanie.

g2-quit%20job

Dobre oprogramowanie ułatwia codzienne obowiązki pracowników, sprawiając, że mogą je wykonywać szybciej i mniej się przy tym męczą. Ta zależność ma bezpośrednie przełożenie na samopoczucie pracowników.

Decydując się na wdrożenie nowego narzędzia do firmy, należy zwrócić uwagę nie tylko na możliwości rozwiązania, ale również na doświadczenia płynące z jego użytkowania. Podjęcie dobrej decyzji może mieć ogromne znaczenie dla przyszłości całej organizacji, szczególnie jeśli jest to jedno z narzędzi, z których korzystają wszyscy w firmie, jak program do ewidencji czasu pracy lub zarządzania nieobecnościami.

Jeśli więc organizacja chce się skalować i rozwijać, powinna zadbać o to, by tech stack, z którego korzystają pracownicy, ułatwiał im pracę i podnosił ich zadowolenie. W przeciwnym wypadku firma naraża się na utratę specjalistów.

ft1

Zadowolenie pracowników z firmowego oprogramowania

Raport G2 pokazał, że aż 95% ankietowanych uznało, że byliby bardziej zadowoleni gdyby mieli w pracy dostęp do lepszych narzędzi. Ten wynik jednoznacznie pokazuje korelację między oprogramowaniem, a zadowoleniem pracowników.

Gdy pracownicy są zadowoleni, wzrasta ich efektywność, a dobrej jakości narzędzia dodatkowo przyspieszają i ułatwiają pracę. 95% ankietowanych uważa, że dzięki narzędziom stają się bardziej produktywni.

Aby osiągnąć pełny swój pełny potencjał, pracownicy potrzebują odpowiednich narzędzi dostosowanych do ich potrzeb. 62% badanych przyznało, że nie mogą osiągnąć swojego potencjału ze względu na oprogramowanie, z którego korzystają.

Z kolei 56% badanych uznało, że dzięki odpowiednim programom mogą wykonywać swoją pracę szybciej i mają więcej prywatnego czasu – co wpływa korzystnie na ich work-life balance.

Jednak pracownicy zauważają problem z narzędziami, z których korzystają na co dzień. W badaniu przeprowadzonym przez monday.com aż 86% ankietowanych przyznało, że czuje potrzebę zmian w dotychczasowym oprogramowaniu.

To samo badanie pokazało, że aż 64% badanych planowało zwiększenie budżetu na oprogramowanie w 2023 roku. W firmach z sektora IT w *84%** przypadków korzysta się z więcej niż 3 narzędzi w codziennej pracy.

Biorąc pod uwagę, że tech stack rozwijających się organizacji stale się powiększa, należy podejmować decyzję z rozwagą i biorąc pod uwagę, jak oprogramowanie może wpłynąć na pracowników. Czasem warto zainwestować w droższe rozwiązanie, wiedząc, jak wiele może przynieść korzyści.

Co to jest “dobre oprogramowanie”

Do podjęcia decyzji dotyczącej wyboru odpowiedniego oprogramowania, należy najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie, czym właściwie jest dobry program. Czym się charakteryzuje i jak wpłynie na pracowników.

Dobry program charakteryzuje się:

  • łatwą obsługą i intuicyjnością,
  • wydajnym działaniem,
  • brakiem błędów uniemożliwiających pracę,
  • stałą dostępnością,
  • przejrzystym UI,
  • integracjami z tech stackiem wykorzystywanym w organizacji,
  • doskonałą pomocą klienta.

Jakich narzędzi unikać:

  • trudnych w obsłudze,
  • skomplikowanych, z których wielu opcji nie będzie się korzystać, *pełnych błędów,
  • awaryjnych,
  • wolnych,
  • nieoferujących integracji,
  • z nieresponsywną obsługą klienta.

Sprawdzając różne rozwiązania warto również skorzystać z popularnych portali do oceniania oprogramowania, takich jak Capterra czy Trustpilot, na których można porównać między sobą wiele produktów jednocześnie.

Tego typu portale mają dodatkową zaletę: pozwalają na publikowanie zweryfikowanych opinii na temat oprogramowania od klientów, którzy z niego korzystali. Dzięki nim można sprawdzić, jak dane narzędzie sprawdza się w praktyce i jakie rodzaje firm korzystają z nich najczęściej. Na tej podstawie można zorientować się, czy dane rozwiązanie będzie odpowiadało Twojej organizacji.

Dobre oprogramowanie:

  • odpowie na bolączki organizacji,
  • przyśpieszy pracę i poprawi jej jakość,
  • umożliwi pracownikom wykorzystanie ich pełnego potencjału,
  • podniesie zadowolenie pracowników dzięki swojej użyteczności i niezawodności.

Narzędzia-benefity, które poprawią jakość pracy i zadowolenie pracowników

Wśród programów, które najszybciej poprawą employee experience, znajdują się przede wszystkim takie, z których korzystają wszyscy w organizacji i robią to codziennie. Oprócz nich ogromne znaczenie mają również te narzędzia, z których korzystają konkretne działy lub zespoły i są im niezbędne, by prawidłowo wypełniać swoje obowiązki.

Komunikator firmowy

Narzędzie, za pośrednictwem którego pracownicy porozumiewają się ze sobą każdego dnia ma ogromne znaczenie na zadowolenie pracowników. Program używany do tego celu powinien więc być niezawodny, prosty w obsłudze, a także powinien posiadać wszystkie funkcje, które są pracownikom niezbędne, by mogli wygodnie wymieniać się informacjami.

W przypadku komunikatora warto zwrócić uwagę na:

  • możliwość tworzenia oddzielnych kanałów,
  • możliwość ustawiania statusów,
  • integracje z innymi narzędziami,
  • możliwość przesyłania plików,
  • możliwość prowadzenia czatu głosowego,
  • możliwość tworzenia tajnych kanałów,
  • zabezpieczenia danych.

Komunikator odgrywa dużą rolę w pracy asynchronicznej oraz w komunikacji w organizacjach zatrudniających pracowników zdalnych lub hybrydowych. Musi więc być stale dostępne oraz bezpieczne, by mieć pewność, że nie dojdzie do wycieku danych z firmy.

Wśród najpopularniejszych komunikatorów biznesowych należą: Slack i Microsoft Teams, ale na rynku jest również wiele innych alternatyw.

ft2

Program do rejestracji czasu pracy

Ewidencjonowanie czasu pracy jest obowiązkiem pracodawcy, za którego niedopełnienie grożą kary, dlatego w każdej firmie powinno znaleźć się narzędzie, które ułatwi dokumentowanie przepracowanych godzin. Dzięki takiemu programowi pracownicy spędzają dużo mniej czasu na wpisywaniu się na listy obecności i wypełnianie sprawozdania z dnia pracy, ponieważ wszystko mogą zrobić wygodnie za pomocą aplikacji.

To rozwiązanie sprawdza się również doskonale w firmach zatrudniających zdalnych pracowników, którzy nie mają możliwości wpisywać się na listy fizycznie. To również ułatwienie dla działu HR, którego obowiązkiem jest tworzenie raportów czasu pracy.

Narzędzie ułatwia i przyspiesza pracę specjalistów HR, pozwalając im skupić się na pozyskiwaniu nowych talentów. Pozostali pracownicy również oszczędzają czas i mniej się rozpraszają, dzięki czemu pracują wydajniej.

Co powinien mieć program do ewidencji czasu pracy:

  • automatyczny rejestrator godziny wejścia i wyjścia,
  • możliwość rejestrowania przerw,
  • rejestrowanie pracy nad projektami,
  • dodawanie opisu dnia pracy,
  • możliwość edycji dnia pracy,
  • wygodne metody rejestracji czasu pracy (aplikacja web, mobilna),
  • integracje z popularnym oprogramowaniem biznesowym,
  • doskonały support.

Zależy Ci na niezawodnym programie do rejestracji czasu pracy? Wypróbuj Calamari za darmo!

Program do zarządzania nieobecnościami

Program do zgłaszania i zarządzania wnioskami urlopowymi to kolejne narzędzie wykorzystywane przez wszystkie zatrudnione osoby, dlatego powinno być bardzo wydajne, a przede wszystkim intuicyjne i proste w obsłudze. Ważnym jest, by pracownicy nie potrzebowali dużo czasu, by zrozumieć, w jaki sposób działa.

Dzięki automatyzacji procesu zarządzania wnioskami urlopowymi, pracownicy mogą komfortowo wnioskować o nieobecność za pomocą kilku kliknięć w systemie, dzięki czemu oszczędzają czas. Nie muszą również kontaktować się z działem HR, bo w programie mogą zobaczyć, ile urlopu jakiego rodzaju mają jeszcze do wykorzystania.

Elektroniczne wnioski są również szybciej rozpatrywane, a informacja o ich akceptacji pojawia się na koncie pracownika lub w postaci powiadomień na wybranym kanale, dzięki czemu pracownik szybciej otrzymuje informacje i mniej się stresuje.

Dzięki kalendarzowi nieobecności, wszyscy wiedzą, kiedy ch współpracownicy są niedostępni, co pozwala im lepiej zaplanować swój czas pracy i zorientować się, kiedy sami mogą wnioskować o nieobecność.

W programie do zarządzania urlopami powinna znaleźć się możliwość:

  • tworzenia różnych typów urlopów dostosowanych do potrzeb organizacji,
  • wnioskowania o nieobecność,
  • sprawdzenia swoich limitów urlopowych,
  • dodawania plików i podania powodu nieobecności,
  • wybrania swojego zastępcy,
  • tworzenia wieloetapowych procesów akceptacji,
  • możliwość zarządzania nieobecnościami za pomocą aplikacji web i moblinej,
  • integracji z popularnym oprogramowaniem biznesowym,
  • otrzymania szybkiego wsparcia supportu.

Te i jeszcze więcej przydatnych opcji znajdziesz w Calamari! Sprawdź i już dziś zacznij swój 14. dniowy darmowy okres próbny

Zarządzanie projektami

Zadowoleni pracownicy to tacy, którzy wiedzą, co mają robić i ich pracy nie towarzyszy ciągły chaos. Aby zapanować nad mnóstwem różnych zadań dla różnych osób w obrębie różnych projektów potrzebne jest narzędzie, które pomoże zadbać o ład i dobrą organizację pracy.

Zarządzanie projektami, zarówno tymi IT jak i innych działów, jest wymagające i pochłaniające dla managerów. Wprowadzenie narzędzia, które pozwoli im zarządzać zadaniami swoich zespołów w czasie i kontrolować postępy ich wykonywania ułatwia ich pracę, pozwala lepiej poznać możliwości całego zespołu, jak i poszczególnych osób, a w konsekwencji dostosowywać działania i czas na ich wykonanie tak, by efektywnie wykorzystać czas pracowników.

Same zespoły również wiele korzystają na takim rozwiązaniu. Lepiej orientują się w postępach kolegów z teamu, łatwiej im współpracować w ramach jednego projektu oraz planować swój dzień pracy w oparciu o postępy prac innych oraz ich dostępność.

Narzędzia do zarządzania projektami mają swoje najważniejsze funkcje natywne, często jednak dodają nowe funkcjonalności, niezwiązane ściśle z ich podstawowym przeznaczeniem, które, mimo iż wydają się atrakcyjne, często bywają niedopracowane. Dlatego przed wyborem takiego narzędzia warto porównać narzędzia między sobą oraz przeczytać recenzje na ich temat.

Aby oprogramowanie do zarządzania projektami było benefitem dla pracowników i podnosiło ich komfort pracy, powinno:

  • być łatwe w obsłudze,
  • być intuicyjne,
  • zapewniać dobrą komunikację,
  • umożliwiać dodawanie osób odpowiedzialnych za zadania,
  • umożliwiać określenie etapu projektu danego zadania,
  • być transparentne,
  • być elastyczne w konfiguracji,
  • umożliwiać automatyzację powtarzalnych procesów,
  • mieć doskonały support.

Wśród najpopularniejszych narzędzi do zarządzania projektami znaleźć można Trello, Jira czy Basecamp.

Baza wiedzy

Każda firma i dział mają swoje zasady działania, które dobrze jest spisać, by pracownicy w każdej chwili mogli do nich wrócić, gdy mają wątpliwości co do tego, jak powinni się zachować. Jednak zasady to nie wszystko.

Przez lata pracy organizacja zbiera mnóstwo informacji na temat klientów, działania rynku, sposobu wykorzystywania narzędzi, realizacji zadań, a także przydatnych materiałów, które pomagają pogłębić wiedzę. Wszystkie te informacje powinny zostać gdzieś zebrane, aby udostępnić pracownikom łatwy dostęp do nich.

Dzięki temu wszystkie istotne informacje i instrukcje są w jednym uporządkowanym miejscu, dzięki czemu pracownicy stają się samodzielni, a jednocześnie oszczędzają czas na szukaniu potrzebnych informacji w różnych miejscach lub na zadawanie pytań współpracownikom.

Co powinna zawierać dobra baza wiedzy:

  • możliwość tworzenia różnych rodzajów plików (tekstowych, tabel, graficznych, tablic kanban itp),
  • możliwość tworzenia katalogów na pliki i ograniczanie dostępu do nich,
  • możliwość nadawania praw do edycji dokumentów wybranym osobom,
  • powiadomienia o zmianach wprowadzanych w dokumentach,
  • możliwość pracy grupowej na jednym dokumencie,
  • możliwość oznaczania osób i komentowania dokumentów,
  • intuicyjny interfejs i prostą obsługę.

Bazę wiedzy można zorganizować w różnych miejscach, można stworzyć dedykowane rozwiązanie lub skorzystać z popularnych narzędzi wykorzystywanych w tym celu, takich jak Notion czy Slite.

Usługa przechowywania i udostępniania plików

Pliki firmowe często krążą między działami, dlatego, by ułatwić pracownikom ich bezpieczne przesyłanie, dobrze jest zadbać o dedykowaną przestrzeń, w ramach której możliwe jest przechowywanie i udostępnianie różnego rodzaju plików.

W ten sposób wszystkie pliki są w jednym miejscu i każdy może łatwo odnaleźć to, czego potrzebuje. To szczególnie przydatne przy współpracy między działami – przyspiesza proces komunikacji i realizację projektów.

Funkcje, które ma dobra usługa do przechowywania i udostępniania plików:

  • wysoki standard zabezpieczeń,
  • możliwość przechowywania plików różnego rodzaju rozszerzeń,
  • możliwość tworzenia katalogów i ograniczania ich widoczności,
  • możliwość ograniczania dostępu do folderów,
  • możliwość nadania różnych praw do folderów (administrator, zwykły użytkownik),
  • szybki transfer przesyłania danych.
ft3

Zalety dobrego tech stacku

Cały firmowy tech stack również jest benefitem pracowniczym. Jeśli wybrane narzędzia dobrze się ze sobą integrują, zapewniają dobry przepływ informacji w organizacji. Dzięki temu pracownicy nie tracą czasu na szukanie informacji w różnych miejscach i mogą lepiej skupić się na swoich obowiązkach.

Gdy wszystko jest odpowiednio zorganizowane, pracownicy nie stresują się niedomówieniami, brakami informacji czy nieporozumieniami, ponieważ występują bardzo rzadko, a w razie potrzeby można zweryfikować moment powstania konfliktu i wyeliminować go na przyszłość. Wszystko to daje poczucie spokoju, które sprzyja głębokiemu skupieniu, podczas którego pracujemy najbardziej efektywnie i mniej się męczymy.

Pracownicy, którzy nie denerwują się, korzystając ze źle dopasowanego lub wadliwego oprogramowania, chętniej przychodzą do pracy i wychodzą z niej w lepszym nastroju, co wpływa korzystnie na ich życie zawodowe i prywatne.

Podsumowanie

Benefity pracownicze to coś więcej niż owocowe czwartki i spotkania integracyjne. To również oprogramowanie, które usprawnia pracę i sprawia, że jest wygodniejsza. Zadowoleni pracownicy stają się bardziej produktywni i chętniej zostają na dłużej w firmie, która oferuje im narzędzia, które umożliwiają im wykorzystanie swojego pełnego potencjału.

Jeśli chcesz zadbać o zadowolenie swoich pracowników, już dziś wybierz Calamari, wypróbuj je przez 14 dni za darmo i sprawdź, jak pozytywnie wpłynie na nastrój i efektywność Twoich pracowników.

Wiedza HR w Twoim mailu

Otrzymuj regularne informacje i upraszczaj HR razem z nami

Dziękujemy za dołączenie!
Ups! Coś poszło nie tak. Spróbuj ponownie!