W dobie cyfryzacji i zmiany tradycyjnych modeli pracy na zdalne wyzwanie utrzymania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym staje się coraz bardziej skomplikowane. Możliwość pracy z dowolnego miejsca na świecie to niewątpliwie ogromna korzyść, ale niesie ze sobą także liczne wyzwania, w tym trudność oddzielenia czasu pracy od odpoczynku. Sprawdź, w jaki sposób zachować zdrowy balans pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym i nie dopuścić do wypalenia podczas pracy zdalnej.

Dobre samopoczucie pracowników jest kluczem do ich produktywności, dlatego powinni wiedzieć, jakich zasad przestrzegać podczas pracy spoza biura, żeby go osiągnąć.

W tym artykule opowiemy:

  • Czym jest work-life balance i jak wpływa na produktywność pracowników
  • Dlaczego warto dbać o balans między życiem zawodowym a życiem prywatnym
  • Przedstawimy kilka skutecznych porach, które pomogą zachować zdrowy podział między pracą a czasem wolnym

Work-life balance – czym jest i dlaczego jest ważny

Work-life balance to osiągnięcie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, na które składa się wiele mniejszych stref życiowym, takich jak:

  • kariera,
  • rodzina,
  • hobby i zainteresowania,
  • przyjaciele i znajomi,
  • edukacja i rozwój,
  • aktywność fizyczną,
  • rekreacja.
ft1

Osiągnięcie równowagi pomiędzy tymi sferami życia pozwala osiągnąć spójną całość, która pozwala zapewnić sobie zdrowie, dobre samopoczucie oraz satysfakcję z życia prywatnego i zawodowego.

Jak pokazało badanie Candidate Pulse przeprowadzone w III kwartale 2021 r. wśród polskich pracowników, aż 42% z nich przyznało, że przejście na pracę zdalną w czasie pandemii zachwiało ich równowagę pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym.

Portal Rodzina i Praca przedstawił również niepokojące wyniki badań, które pokazały, do czego może prowadzić zaburzony work-life balance pracowników.

Brak równowagi między życiem prywatnym i zawodowym może prowadzić do:

  • 12 razy większego ryzyka wypalenia zawodowego,
  • 6 raz większego prawdopodobieństwa odczuwania silnego stresu w pracy,
  • 3 razy większego ryzyka wystąpienia stanów depresyjnych,
  • zwiększenia ryzyka zaburzeń łaknienia,
  • zwiększenie prawdopodobieństwa sięgnięcia po używki.

Dlaczego warto zadbać o work-life balance

Oprócz zmniejszania ryzyka wystąpienia wielu negatywnych skutków braku równowagi między pracą i czasem wolnym, zadbanie o nią niesie ze sobą wiele korzyści zarówno dla pracownika jak i dla jego pracodawcy.

Dobry work-life balance poprawia kondycję psychiczną i fizyczną pracowników. Osoby, które nie doświadczają w pracy dużego stresu, mają lepsze samopoczucie i czują się mniej zmęczone. Wpływa to również bezpośrednio na wzrost ich produktywności.

Wypoczęty i zrelaksowany pracowników jest w stanie wykonać swoją pracę dużo efektywniej, w krótszym czasie i mniej się męcząc, jednocześnie zachowując pełną kreatywność, motywację i koncentrację na zadaniu. Z tego względu coraz więcej firmy decyduje się na 6 godzinny dzień pracy lub 4 dniowy tydzień pracy. Przybierającą na popularności praktyką są również nielimitowane urlopy.

Pracownicy, którzy odnaleźli równowagę między pracą i życiem prywatnym czerpią również większą satysfakcję z pracy i są bardziej zaangażowani, co wpływa na ich lojalność wobec firmy i zmniejszenie rotacji pracowników w organizacji. To z kolei wpływa również na poprawę wizerunku i renomy pracodawcy na rynku, a tym samym na możliwości zatrudniania najlepszych specjalistów na rynku.

Jak zadbać o work-life balance podczas pracy zdalnej - porady

O work-life balance nie wystarczy zadbać tylko raz. To sposób życia, dzięki któremu można osiągnąć zadowolenie. Początki mogą być trudne, dlatego poniżej proponujemy kilka prostych metod, które pomogą pracownikom oddzielić życie zawodowe od prywatnego podczas pracy zdalnej. Każdy, kto pracuje z domu, może się do nich stosować i szybko zobaczy pozytywne skutki.

Ustal godziny pracy i swojej dostępności

Ustalenie godzin pracy, w jakich pracujemy każdego dnia jest niezwykle ważne, ponieważ zapewnia codzienną rutynę, która zapewnia lepsze samopoczucie, minimalizuje stres i marnowanie czasu.

Godziny pracy z domu najlepiej dostosować do godzin pracy w biurze. Należy pamiętać o przerwie na lunch (np. ustawiając budzik na odpowiednią godzinę) oraz należy pamiętać o tym, by nie spędzać przerwy w miejscu pracy. Brak zmiany otoczenia sprawi, że nie uda się odpowiednio odpocząć.

Należy również ustalić godziny, w których jest się niedostępnym, w przeciwnym wypadku wiadomość na komunikatorze lub ważny mail zatrzymają nas przy komputerze i zburzą naszą równowagę.

Oddziel miejsce pracy od miejsca odpoczynku

Aby łatwiej było oddzielić życie prywatne od zawodowego, warto zrobić to również fizycznie - ustalając oddzielna przestrzeń do pracy od reszty mieszkania. Najlepiej, jeśli jest to osobne pomieszczenie, ale jeśli nie ma takiej możliwości, po pracy najlepiej odłożyć sprzęt na bok, by w czasie prywatnym nie rzucał się w oczy i nie kusił, by do niego zajrzeć.

Pamiętaj, że nie należy pracować tam, gdzie się śpi, więc jeśli tylko masz możliwość, oddziel miejsce do spania od miejsca pracy. Możesz również pracować na balkonie bądź w pobliskiej kawiarni.

Planuj i rób przerwy w pracy

Pracując z domu, czasem skupiamy się tak bardzo, że zapominamy o odpoczynku, a to zmniejsza produktywność i prowadzi do zmęczenia. Dlatego warto ustawić sobie alarm na przerwy w pracy i konsekwentnie go przestrzegać. Dzięki temu organizm zdąży się odrobinę zregenerować.

Podczas przerwy warto wstać, poruszać się i wyjść na świeże powietrze, by dotlenić umysł. Osoby pracujące przed ekranem komputera powinny również, w miarę możliwości, w ramach relaksacji oczu patrzeć na przedmiot oddalony w przestrzeni o kilkadziesiąt metrów.

Mądrze zarządzaj swoim czasem pracy

Odwlekanie nieprzyjemnych zadań to pożeracz czasu i jednocześnie dodatkowy stres i rozkojarzenie, dlatego warto zaplanować je w czasie tak, by jak najszybciej je wykonać. Po wykonaniu takiego zadania poczujemy ulgę i dodatkową motywację, dzięki której łatwiej będzie sięgnąć do kolejnego zadania. Odkładanie niechcianych zadań na sam koniec działa odwrotnie - obniża produktywność i powoduje stres, który obniża jakość pracy.

Należy również poznać siebie zrozumieć swój tryb pracy. Najtrudniejsze i wymagające największego skupienia zadania najlepiej zaplanować na tę część dnia, podczas której najłatwiej nam się skupić i jesteśmy najbardziej wypoczęci. Na czas wykonywania takich zadań warto również poinformować współpracowników, żeby nie zwracali się do nas z pilnymi sprawami, które odwrócą naszą uwagę.

ft1

Unikaj rozpraszaczy

W domu bardzo łatwo się rozproszyć. Może być to wina telewizji, radia, zabawy zwierzaka, a nawet stłumione głosy z innych pomieszczeń. Codzienne czynności, takie jak wstawianie prania czy podlanie kwiatków również nas kuszą. Należy jednak powstrzymać się od wykonywania takich czynności, ponieważ odrywają nas od zadania i powodują dodatkowy stres.

Powiadomienia z telefonu i innych sprzętów to kolejny groźny rozpraszacz, dlatego na czas pracy warto skorzystać z aplikacji wspierających koncentrację i produktywność, które wstrzymują powiadomienia, dostęp do różnych aplikacji i gier na czas pracy.

Daj sobie czas na odpoczynek i urlop

Praca zdalna, to praca zdalna, a nie pracujące L4. Nie powinno się więc pracować, jeśli jest się chorym, bo to dodatkowo męczy organizm, a podczas choroby i tak trudniej nam się skupić i jesteśmy mniej wydajni. Jeżeli czujemy, że potrzebujemy odpocząć, wykorzystujmy urlop i dajmy sobie czas na regeneracje.

Osiągnięcie zdrowego work-life balance wymaga słuchania swojego organizmu i reagowania na jego potrzeby.

Podsumowanie

Zadbanie o zdrowy balans między życiem zawodowym i życiem prywatnym jest niezwykle ważne dla zachowania zdrowia, zadowolenia i zaangażowania do pracy. Pracodawcy powinni wspierać pracowników w osiągnięciu go, ponieważ w ten sposób przynoszą korzyści zarówno pracownikom jak i całej organizacji, która korzysta na ich produktywności i dobrej pracy, którą mogą wykonywać wolni od stresu i zmęczenia.

Jeśli chcesz pomóc pracownikom zrozumieć, w jaki sposób pracują, a także zapewnić im narzędzie, dzięki któremu będą mogli rejestrować swój czas pracy i wygodnie zgłaszać nieobecnościwypróbuj Calamari za darmo przez 14 dni już teraz!

Wiedza HR w Twoim mailu

Otrzymuj regularne informacje i upraszczaj HR razem z nami

Dziękujemy za dołączenie!
Ups! Coś poszło nie tak. Spróbuj ponownie!