Wykorzystujemy pliki cookies do działania naszej witryny, a także do celów analitycznych i reklamowych. Możesz włączyć lub wyłączyć pliki cookie w zależności od potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Wraz z pojawieniem się definicji i zasad pracy zdalnej w kodeksie pracy, niezbędne jest pogłębianie wiedzy na jej temat, aby przynosiła korzyści Twojej organizacji. W tym celu niezbędna jest nie tylko wiedza o tym, jak powinna wyglądać praca na odległość, ale również jakie kompetencje powinien mieć pracownik, aby sprawdził się podczas pracy online.

Swoją wiedzą dotyczącą cech, jakimi powinien odznaczać się pracownik zdalny, podzieliły się z nami w swoim artykule Klaudia Litkowska Tech Recruiter i Karolina Sokołowska Recruitment Operations Manager i w firmie Bee Talents.Wiosną 2020 roku nasza rzeczywistość kompletnie się zmieniła. Praktycznie z dnia na dzień zostaliśmy wystawieni na próbę tego, czy jesteśmy w stanie zaadaptować się do nowego sposobu wykonywania pracy. Te firmy, które mogły, przeniosły swój biznes do sfery online, a mityczna praca zdalna świata IT stała się standardem również dla innych branż.Praca zdalna ma wiele plusów. Z jednej strony pozwala na oszczędność czasu (nie musimy np. wcześniej wstawać i przygotowywać posiłków), oszczędność pieniędzy (nie tracimy ich na dojazdy czy jedzenie “na mieście”), a do tego mamy dodatkowe możliwości – kto nie zrobił prania w trakcie przerwy, niech pierwszy rzuci myszką ;).Jak można zweryfikować, czy kandydaci mają kompetencje do pracy zdalnej?Niezależnie od tego, na jakie stanowisko rekrutujemy i jakie warunki pracy możemy zaproponować, sprawdzamy kompetencje kandydatów – zarówno twarde, jak i miękkie. To kompetencje miękkie stanowią zwykle największe wyzwanie w procesie rekrutacji. Najskuteczniej można weryfikować je dzięki wywiadowi behawioralnemu (model STAR).W tym tekście opisuję kompetencje, które moim zdaniem są najważniejsze, by móc pracować zdalnie oraz proponuję pytania, które będą pomocne w ich weryfikacji.

ft1

Co, oprócz chęci, powinny mieć osoby pracujące zdalnie?Wysoce rozwinięta komunikacja. Nie ma wątpliwości, że wyjaśnianie zagadnień “face to face” jest bardziej skuteczne. Widząc kogoś, łatwiej odczytać emocje oraz na bieżąco dopytać o niezrozumiałe kwestie. Komunikacja w każdej pracy jest kluczem do sukcesu, zwłaszcza w przypadku pracy z domu. Kontakt z innymi podczas pracy online wymaga przystosowania się do komunikacji asynchronicznej i większej wyrozumiałości – na przykład gdy błędnie zinterpretujemy komunikat pisany lub zostaniemy źle zrozumiani.Poza spotkaniem online mamy do wyboru e-maila, firmowy czat czy telefon. Dużą umiejętnością jest dobranie formy do sytuacji i ważności komunikatu oraz osoby, z którą mamy porozmawiać. Bardzo istotna jest umiejętność przekazywania oraz przyjmowania informacji zwrotnej.Przykładowe pytanie podczas rekrutacji:

  • Opowiedz o sytuacji, w której zostałaś/zostałeś źle zrozumiana/y podczas prowadzenia konwersacji w formie pisemnej.Opowiedz o sytuacji, w której musiałaś/musiałeś mądrze rozważyć formę komunikacji podczas pracy zdalnej.Opowiedz o sytuacji, w której musiałaś/musiałeś poradzić sobie z dużą liczbą komunikatów i wątków na wielu kanałach.
  • Umiejętność zarządzania sobą i czasem oraz asertywność. Zdolność do estymacji określonego czasu na wykonanie zadania, pozwala mierzyć siły na zamiary. Dzięki temu można stawiać granice i pracować tyle godzin, ile powinniśmy. Dodatkowo w pracy zdalnej częściej musimy się spotykać, ponieważ nie mamy możliwości, aby przedyskutować tematy “przy kawie”. Sporym wyzwaniem jest umiejętność przełączania się między kontekstami – pracą operacyjną, koncepcyjną i rozmowami. Czasami trzeba odmówić następnego spotkania, aby zadbać o swoje zdrowie.Przykładowe pytanie podczas rekrutacji:

  • Opowiedz o sytuacji, w której musiałaś/musiałeś połączyć konieczność wykonania pracy operacyjnej z licznymi spotkaniami.Opowiedz o sytuacji, w której liczba zadań, które miałaś/miałeś wykonać, wykraczała ponad możliwości czasowe.
  • Samodzielność. Samodzielny pracownik jest w stanie działać w sposób niezależny i radzić sobie w różnych sytuacjach, które wymagają podejmowania decyzji. Podejmuje je na podstawie analizy dostępnych informacji i własnych doświadczeń.Przykładowe pytanie podczas rekrutacji:

  • Opowiedz o sytuacji, w której musiałaś/musiałeś wykonać nowe dla Ciebie zadanie po raz pierwszy.
  • Odpowiedzialność za swoje zadania i wysoka etyka pracy. Gdy pracujemy zdalnie, nie możemy liczyć na to, że ktoś będzie nam towarzyszył i stale motywował do pracy. Nikt nie zauważy, jeżeli męczymy się z jakimś zadaniem lub ulegamy prokrastynacji. Każdy powinien brać odpowiedzialność za swoje działania i rezultaty i proaktywnie prosić o pomoc, gdy jej potrzebuje. Nie da się również pracować w formie zdalnej z kimś, komu nie można zaufać.Przykładowe pytanie podczas rekrutacji:

  • Opowiedz o sytuacji, w której nikt nie kontrolował Cię podczas pracy, a odpowiedzialność za rezultat spoczywała wyłącznie na Tobie.Opowiedz o sytuacji, w której nie mogłaś/mogłeś skupić się przez dłuższy czas podczas pracy.
  • ft2

    Elastyczność i umiejętność improwizacji rozumiana przede wszystkim jako łatwość dostosowywania się do zmian i nieprzewidzianych sytuacji. W pracy na odległość bazujemy na technologiach – potrzebujemy komputera, internetu i oprogramowania. Bardzo łatwo o sytuację, w której jedna z osób ma problemy techniczne i nie może uczestniczyć w spotkaniu, czy wykonać swojej pracy.Pracownik, który jest elastyczny, potrafi działać efektywnie w różnych sytuacjach. Nie poddaje się, gdy pierwotny plan się nie sprawdza, a co za tym idzie, osiąga lepsze wyniki w pracy.Przykładowe pytanie podczas rekrutacji:

  • Opowiedz o sytuacji, w której miałaś/miałeś uczestniczyć w spotkaniu i jedna z kluczowych osób nie mogła się połączyć.Opowiedz o sytuacji, w której miałaś/miałeś poprowadzić zdalne spotkanie i utraciłaś/utraciłeś połączenie z internetem.
  • Gotowość do przebywania samemu przez większość dnia. Podczas wykonywania pracy zdalnej jest mniej okazji do współpracy z zespołem, jesteśmy też narażeni na stałe przebywanie w jednym miejscu – brak wyjścia “do pracy” sprawia, że nie jest wymuszona zmiana przestrzeni: wyjście z domu, kontakt z ludźmi “na żywo”. Nie każdy dobrze odnajduje się w takich okolicznościach.Warto również pamiętać o warunkach do pracy. Dobry internet to must have – tego nie jest w stanie dostarczyć nam pracodawca. Na nas spoczywa też odpowiedzialność za ergonomię stanowiska pracy i spełnianie warunków BHP.Praca w niedogodnych warunkach (brak biurka, brak krzesła, mały ekran) może odbić się negatywnie na zdrowiu – powoduje bóle kręgosłupa, na co wyjątkowo narażeni są pracownicy zdalni..Istotna jest również kwestia zachowania poufności rozmów oraz ciszy podczas spotkań – osobne pomieszczenie, w którym nie przebywają inni domownicy, jest niezbędne.Praca zdalna = digitalizacjaFirmy pracujące zdalnie są niewątpliwe bardzo zdigitalizowane, dlatego potrzebna jest biegłość w posługiwaniu się komputerem i oprogramowaniem.Najczęściej potrzebne są umiejętności dot.:

  • organizowania oraz uczestniczenia w wideokonferencjach (np. Zoom, Google Meets, MS Teams),szybkiej komunikacji (Slack, MS Teams),rejestracji czasu pracy (np. Calamari, Sage HR, Toggl),pracy kreatywnej (Jamboard, Miro, Mural).
  • ft3

    Savoir Vivre pracy zdalnej. O czym warto pamiętać?W każdym miejscu, nawet w tym w sferze online, obowiązują zasady zachowania. Znanie ich i przestrzeganie sprawi, że będziemy dobrze postrzegani przez innych. Co ważniejsze bez przestrzegania tych zasad trudno się porozumiewać i współpracować. Mając ograniczone interakcje, trudno jest dbać o relacje. Warto pamiętać o tym, żeby swoim zachowaniem okazywać szacunek, szczególnie podczas spotkań. Pamiętaj:

  • Bądź punktualna/yMiej włączoną kamerkęWyciszaj mikrofon, kiedy nie mówiszZgłaszaj się, gdy chcesz coś powiedziećNie przerywaj innymZadbaj o jakość połączenia internetowegoUtrzymuj kontakt wzrokowy z kamerką, odbiorcy będą mieli poczucie, że zwracasz się bezpośrednio do nich
  • Wsparcie pracownikaSprawienie, że praca zdalna jest możliwa i efektywna nie zależy jedynie od kompetencji pracownika, ale też pracodawcy. Zespół może próbować skutecznie pracować online, ale bez woli pracodawcy to się nie uda – to on wyznacza drogę, wspiera procesy i daje narzędzia. Niesamowicie ważna jest postawa osób zarządzających, które ufają swoim pracownikom, są wyrozumiałe i przede wszystkim otwarte na potrzeby innych.PodsumowanieDziękujemy Klaudii Litkowskiej i Karolinie Sokołowskiej z Bee Talents za podzielenie się z nami swoim doświadczeniem dotyczącym kompetencji do pracy zdalnej.Dobrze zorganizowana praca zdalna i hybrydowa potrzebuje ludzi, którzy mają cechy niezbędne do tego, by pracując na odległość być produktywnymi i umiejący zachować zdrowy work-life balance. Do wydajnego zarządzania pracą zdalną potrzebne jest narzędzie, które umożliwi przekazywanie informacji na temat tego, kto danego dnia pracuje zdalnie, a kto z biura oraz kontrolowanie przepracowanych godzin. Calamari jest prostym i nowoczesnym rozwiązaniem, dzięki któremu w prosty sposób zorganizujesz i będziesz zarządzać pracą zdalną.Wypróbuj Calamari przez 14 dni za darmo i zorganizuj pracę zdalną i hybrydową w swojej organizacji!

    Wiedza HR w Twoim mailu

    Otrzymuj regularne informacje i upraszczaj HR razem z nami

    Dziękujemy za dołączenie!
    Ups! Coś poszło nie tak. Spróbuj ponownie!