9 funkcji Kalendarza Google, które usprawnią pracę zespołową i planowanie firmowych projektów
Udostępnianie kalendarza innym osobom z organizacji, wyszukiwanie dogodnego dla wszystkich terminu spotkania czy wygodne rezerwowanie sal konferencyjnych.
W każdym biurze zawsze znajdą się pracownicy, którzy mają brzydki zwyczaj spóźniania się. Takie zachowanie może, ale nie musi, negatywnie wpływać na wydajność firmy. Często ma jednak negatywny wpływ na morale pracowników i atmosferę w organizacji. Poznaj sposób na radzenie sobie ze spóźnialskimi pracownikami.
W większości przypadków pracownicy przychodzą do biura i zaczynają swój dzień od filiżanki kawy, sprawdzenia wiadomości w Internecie, a dopiero potem powoli przygotowują się do rozpoczęcia dnia pracy. Taka postawa może skutecznie obniżyć morale zespołu, który dba o to, by być w pracy na czas. Częste nieprzychodzenie na czas i niewyciąganie z tego konsekwencji tworzy nieprzyjemne środowisko nierówności i niesprawiedliwości, dlatego trzeba mu skutecznie przeciwdziałać.
Czym są spóźnienia w świetle prawa? Zgodnie z definicją Kodeksu Pracy czas pracy pracownika do taki, w czasie którego pozostaje on w dyspozycji pracodawcy w określonym miejscu do wykonywania swoich obowiązków. Pracownika obowiązuje określony wymiar czasu pracy, co oznacza, że w danych godzinach powinien być zdolny i gotowy do podjęcia obowiązków oraz musi znajdować się przy swoim stanowisku.
Gdy więc notorycznie dochodzi do spóźnień, pracodawcy zmuszeni są sięgać po różne instrumenty dyscyplinarne. W przypadku bardzo częstych spóźnień pracodawca ma prawo do dyscyplinarnego zwolnienia pracownika, jednak takie przypadki mogą zostać skierowane do sądu, gdzie będzie musiał udowodnić, że miał wystarczające podstawy do rozwiązania współpracy.
Zastanówmy się nad tym, ile pracy musi włożyć kierownik, aby monitorować spóźnienia. Musi odnotowywać czas przyjścia i wyjścia każdego z pracowników każdego dnia, tygodnia i miesiąca, by nabrać pewności odnośnie stałości takiego zachowania i ostatecznie poinformować spóźniającego się pracownika o potrzebie zmiany jego złych przyzwyczajeń ze względu na dobro całego zespołu.
Późniejsze przyjścia do pracy nie są więc łatwe do śledzenia, dlatego z pomocą w tym procesie przychodzi Calamari, które oferuje praktyczny, automatyczny system do mierzenia czasu pracy i kontrolowania pracowników w czasie rzeczywistym. To wielka oszczędność czasu menedżerów i pracowników działu HR. Calamari dostarcza dokładnych informacji na temat rozpoczęcia i zakończenia dnia pracy oraz przerw i bez trudu identyfikuje spóźniające się jednostki, informując o zaistnieniu takiego zdarzenia poprzez powiadomienia mailowe bądź na komunikatorze Slack.
Problem spóźnień jest częsty, a sposobów walki z nim wiele. Psycholog Alanis Valdez proponuje bardzo interesujące rozwiązanie, które pozwoli skutecznie eliminować spóźnienia pracowników. Pomysł wygląda w następujący sposób:
Bazuje ona na odwoływaniu się do jednego z najczęstszych leków ludzi – publicznych wystąpień. Sytuacja staje się jeszcze trudniejsza, gdy podczas przemowy trzeba zażartować. Postawienie pracownika w takiej sytuacji w delikatny sposób wywołuje dyskomfort, zmuszając osobę do zwalczenia strachu przed publicznym wystąpieniem. Dla pracownika będzie to dobra nauczka, znacznie skuteczniejsza niż odebranie premii czy upomnienie.
Spóźnienia powinny być eliminowane ze względu na ich negatywny wpływ na morale całej organizacji, jednak powinno się ostrożnie wybierać metody radzenia sobie z nimi. Zaproponowany przez Valdez sposób wydał nam się wspaniałą propozycją, która nie tylko pomoże rozwiązać problem spóźnień, ale również przyczyni się do poprawy atmosfery w organizacji.
A jak w Twojej firmie lub startupie rozwiązujecie problem spóźnień pracowników? Jeśli w swojej organizacji stosujesz jakieś ciekawe metody walki ze spóźniającymi się pracownikami, podziel się z nami swoim doświadczeniem!
Otrzymuj regularne informacje i upraszczaj HR razem z nami