HR

Dlaczego należy dbać o motywację i zaangażowanie w pracy – korzyści i zalety motywowania pracowników

Motywacja do pracy to nie tylko sposób na podniesienie wyników wydajności organizacji. To także okazja, by zadbać o dobre samopoczucie i chęć rozwoju oraz na budowanie długotrwałej relacji z pracownikami.

Problem motywacji jest powszechnie znany i dotyka pracowników niezależnie od branży czy stanowiska. Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Gallup i Harris Interactive Polling, zaledwie 29% pracowników jest aktywnie zaangażowanych w swoją pracę, podczas gdy 54% z nich nie czuje tego zaangażowania.

Dane pokazały również, że zaledwie co czwarty amerykanin przyznaje, że ma okazję robić na co dzień to, w czym jest najlepszy. Gdyby liczba ta była dwa razy większa, procent wypadków związanych z bezpieczeństwem pracy spadłby o 46%.

Skąd biorą się takie zmiany? Jakie konsekwencje ma brak motywacji, a ile można zyskać, dzięki wzbudzeniu w pracownikach zaangażowania?

Wpływ motywacji na zachowanie i samopoczucie człowieka

Motywacja jest wewnętrznym mechanizmem, który aktywuje i organizuje ludzkie zachowania, kierując je do osiągnięcia pożądanego celu. Jako proces psychicznej regulacji, ma wpływ na przebieg procesów umysłowych i pozwala zapewnić równowagę oraz rozwój jednostki.

To od niej zależy, co dana osoba pragnie robić oraz ile wkłada energii w realizację swoich planów. Motywacja to pragnienie osiągnięcia czegoś, ale również obawa i chęć uniknięcia czegoś.

Motywacja w stosunku czegoś ma bezpośredni wpływ na to, w jaki sposób postrzegana jest dana rzecz. Ludzkie motywy sprawiają, że przedmiot pragnień staje się bardziej atrakcyjny niż w rzeczywistości, łatwiej zapamiętuje się informacje na jego temat i przyswaja związaną z nim wiedzę.

Wydajność i jakość ludzkiej pracy jest więc bezpośrednio związana z pragnieniem zrobienia czegoś dobrze.

Zalety motywowania pracowników

W związku z tym, że motywacja odgrywa ogromna rolę w procesie dodawania sił do pracy i wykonywania jej na odpowiednio wysokim poziomie, przynosi wiele korzyści, zarówno dla samego pracownika jak i dla całej organizacji.

Zwiększone tempo pracy oraz zorientowanie na zadanie i cel

Pobudzający wpływ motywacji prowadzi do zmian energii i sprawności działania człowieka. Im bardziej zmotywowany pracownik, tym bardziej wzrasta tempo jego działania, zwiększa się wytrwałość i odporność na stres oraz wysiłek. Jednocześnie zwiększa to wykorzystanie energii.

Pracownik, który czuje się zmotywowany do wykonania powierzonego mu zadania, jest w stanie pracować bardziej wydajnie i osiągać lepsze wyniki, niż taki, który motywacji nie czuje. Należy jednak pamiętać, że ze względu na zwiększone zużycie energii podczas pracowania zmotywowanego, wymaga ono odpowiedniego odpoczynku, by ponownie naładować energię. Ważnym jest również, by zachować ciągłość motywacji – by po wykonaniu zadania i spadku sił, pracownik mógł wypocząć i znów mieć chęć do działania nad nowym projektem.

Stosunek emocjonalny zwiększa zaangażowanie

Pracownik, który zaangażuje się emocjonalnie w powierzone mu zadanie, nie tylko wykonuje swoją pracę, ale też chce, by została wykonana w możliwie najlepszy sposób. Niezależnie od przyczyny jego motywacji, do projektu, w który się zaangażował, przykłada się bardziej. Lepiej się skupia, zwraca uwagę na detale, a przyswajanie nowych potrzebnych informacji przychodzi mu z łatwością.

Zaangażowanie emocjonalne w projekt pomaga pracownikowi uczyć się nowych rzeczy. Dobrze wykorzystać ten moment, by dodatkowo rozwijać jego kompetencje. Zapewniając kolejne ciekawe zadania, można zyskać nie tylko doskonałego specjalistę, ale również oddanego firmie pracownika, który jest zadowolony ze stawianych przed nim wyzwań.

Możesz dopasować metodę motywacyjną do pracownika

W zależności od rodzaju pracy (algorytmiczna bądź heurysytyczna), branży, stanowiska na szczeblu kariery oraz charakteru pracownika, ustalać można różne motywatory i sposoby ich wdrażania.

W naszym poprzednim artykule opisane zostały sposoby określania motywatorów pracowników oraz skuteczne techniki ich wdrażania. Dzięki nim przy stosunkowo niewielkim nakładzie pracy można uzyskać doskonałe rezultaty. Metody opracowane przez specjalistów badających ludzkie motywacje znacznie ułatwiają zadanie Jak w przypadku książki Daniela H. Pinka – Drive – Kompletnie nowe spojrzenie na motywację, wyjaśnienia i proponowane metody z praktycznymi przykładami sprawiają ułatwiają pracę działu HR.

Możesz motywować dzięki narzędziom, które już posiadasz

Kolejną zaletą motywowania pracowników jest fakt, że w prosty sposób, przy użyciu narzędzi, z których organizacja korzysta na co dzień, można stworzyć prosty system motywujący pracowników. Dzięki temu podniesienie efektywności pracowników i ich zadowolenia nie będzie wymagało wielu zmian i będzie możliwe do wdrożenia w dowolnej chwili.

O sposobach motywacji z wykorzystaniem programu do ewidencji czasu pracy i zarządzania urlopami pisaliśmy w poprzednim z naszych artykułów. Zawarliśmy w nim kilka przydatnych wskazówek, które dzięki Calamari możesz wdrożyć do swojej organizacji już dziś!

Stabilność emocjonalna i lepszy nastrój

Zmotywowani pracownicy rozpoczynają dzień pełni energii i chęci do podejmowania nowych wyzwań. Dzięki temu praca jest dla nich mniej męcząca i nie czują wobec niej niechęci. Ułatwia im to codzienne wstawanie i zmniejsza zmęczenie.

Pracodawca, który dba o ciekawe projekty, możliwość awansu i jasną ścieżkę kariery swoich pracowników, każdego dnia daje im motywację, by poprzez swoją pracę zbliżali się do rozwoju umiejętności i kariery. Możliwość samorealizacji jest najwyższą potrzebą człowieka. Jeśli więc pieniądze przestają być wystarczającą motywacją, należy zapewnić pracownikowi możliwość samorealizacji.

Zacząć można od tak prostych rzeczy jak pochwała. Dobre słowo będące krótkim feedbackiem na temat wykonanej pracy daje jasny przekaz, że zrobiło się coś dobrze. Po pierwsze zmniejsza stres związany z brakiem komentarza (co przywodzi na myśl obawę, że zostało źle wykonane), a po drugie pozwala pracownikowi poczuć się docenionym.

Zagrożenia wynikające z braku motywacji

Dbanie o motywację i dobre samopoczucie pracowników przynosi wiele korzyści – temu nie można zaprzeczyć. Co jednak dzieje się w sytuacji, gdy pozostaną oni niezmotywowani? Czy będą pracować po prostu dobrze, a może ich wydajność będzie spadać?

Brak motywacji zmniejsza potencjał i wydajność

Pracownik, który nie ma motywacji do pracy, może odczuwać niechęć, znużenie, a po dłuższym czasie nawet wypalenie zawodowe. Brak ciekawych wyzwań, możliwości rozwoju czy widocznej ścieżki kariery może sprawić, że nużące zadania staną bardzo trudne do wykonania.

Pozbawiona motywacji do danego działania osoba szybciej się męczy, jest mniej kreatywna i nie odczuwa przyjemności z pracy. Jest jej trudniej zachować skupienie, uczyć się i dostrzegać szerszą perspektywę projektu. To sytuacja wpływająca negatywnie na wszystkich – pracownika, jego zespół i całą organizację.

Wydajność takiej osoby również spada. Wykonuje swoją pracę mniej efektywnie, ale szybciej się męczy, a każda dodatkowa przerwa wybija go z rytmu pracy, przez co skupienie na zadaniu jeszcze bardziej spada.

O rozpraszaczach w pracy i ich negatywnym wpływie na efektywność pracowników wspomnieliśmy w artykule: 7 rzeczy, które rozpraszają podczas pracy i jak z nimi wygrać.

Brak motywacji zwiększa prawdopodobieństwo zmiany pracy

Pracownicy, którzy nie realizują się podczas wykonywania codziennych obowiązków są bardziej skłonni do odejścia z firmy. Możliwość rozwoju i realizowania ciekawych projektów jest na tyle istotna, że coraz więcej pracowników, szczególnie w branży IT, stawia ją jako priorytet podczas poszukiwania nowego zatrudnienia.

Przy koście zatrudnienia nowego pracownika, który średnio wynosi 5000 dolarów i biorąc pod uwagę specyfikę i różnorodność branż, w niektórych koszty te mogą być dużo wyższe – szczególnie jeśli trzeba znaleźć nową osobę na wysokie stanowisko i odpowiednio sprofilowanym doświadczeniem.

Brak perspektyw zabija produktywność

Osoby, które nie widzą sensu w przykładaniu się do swojej pracy, bardzo szybko zaczynają wykonywać ją na poziomie niezbędnego zadowalającego minimum. Jest to stan, który wprawdzie zaspokaja minimalne potrzeby firmy, ale powstrzymuje ją przed możliwością rozwoju i zwiększania wydajności.

Chcąc podnieść efektywność w firmie bez konieczności zatrudniania nowych pracowników, warto skupić się na określeniu motywatorów podwładnych i sposobu, by wdrożyć je do ich codziennej pracy. W przeciwnym wypadku świadomość, że starania nie zostaną nagrodzone – a więc potrzeba samorealizacji nie zostanie spełniona – będzie działała negatywnie na nastrój i wydajność pracowników.

Brak motywacji i stres sprzyjają konfliktom

Sfrustrowani, zmęczeni i zdemotywowani ludzie mają problemy ze skupieniem się na pracy, a czasem nawet z samym jej zaczęciem. Z tego względu częściej towarzyszy im irytacja, a odliczanie czasu do końca zmiany wcale nie przyspiesza jego mijania. W związku z tym, gdy nastroje pracowników są kiepskie, a podczas realizacji projektu pojawiają się problemy, dużo trudniej kontrolować złość.

Częściej dochodzi więc do konfliktów, których łagodzenie zajmuje czas, który mógłby zostać poświęcony na wykonanie kolejnego zadania. Jednocześnie, gdy nastroje w biurze są napięte, wszyscy pracują mniej wydajnie, a prywatne niesnaski potrafią mieć wpływ na tempo współpracy pomiędzy osobami, pomiędzy którymi istnieje konflikt.

W konsekwencji nie tylko zmniejsza się tempo pracy, ale również zwiększa się ilość obowiązków działu HR, który oprócz zarządzania wnioskami urlopowymi, raportowaniem czasu pracy i szukaniem nowych specjalistów, musi skupiać się na rozwiązywaniu wewnętrznych napięć.

Niezmotywowani pracownicy zwiększają ryzyko zagrożenia

Jak pokazuje inne badanie Gallup niezaangażowani pracownicy częściej są przyczyną zagrożeń w miejscu pracy. Wskaźnik wypadków w firmach, gdzie pracownicy nie są zadowoleni ze swojej pracy jest o 62% wyższy niż w tych, w których pracują osoby dobrze zmotywowane.

Wraz ze wzrostem zagrożenia w miejscu pracy, wzrastają koszty prowadzenia działalności i spada poczucie bezpieczeństwa pracowników, co przekłada się na zmniejszoną efektywność ich pracy.

Podsumowanie

Motywowanie pracowników to skuteczny sposób podnoszenia wydajności organizacji i metoda na zapewnienie sobie oddanych, dobrze wyszkolonych specjalistów. Pracownicy, którzy są zmotywowani do pokonywania nowych wyzwań, są w lepszej kondycji psychofizycznej i na co dzień pracują dużo lepiej.

Warto więc zadbać o skuteczny system motywowania pracowników, nim jeszcze zacznie się obserwować spadek ich zaangażowania. Stan wypalenia zawodowego i demotywacji bywa trudny do pokonania, dlatego lepiej zapobiegać problemowi niż go leczyć.

Jeśli chcesz chcesz wiedzieć więcej na temat motywowania pracowników, obserwuj naszego bloga, a jeśli masz pytania związane z Calamari i skorzystaniem z niego jako z formy systemu do motywacji pracowników – skontaktuj się z nami! Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.

Najnowsze Artykuły

Pandemia COVID-19 doprowadziła do popularyzacji pracy zdalnej w tempie, którego nikt wcześniej się nie spodziewał. Kiedy lockdown dobiegł końca, część firm zdecydowała się na częściowy powrót do biur. Poznaj zalety pracy hybrydowej i dowiedz się, jak narzędzie do ewidencji czasu pracy pomaga w jej organizacji.

Czytaj dalej

W Calamari stale dbamy o to, by stawiać naszych klientów na pierwszym miejscu i pomagać im w codziennym zarządzaniu czasem pracy. Team Customer Success dokłada wszelkich starań, by pomagać klientom w dostosowywaniu naszego programu HR do indywidualnych potrzeb każdej organizacji.

Czytaj dalej

Zobacz wszystkie artykuły

Wypróbuj za darmo
14 dni testów za darmo bez zobowiązań
Rejestracja nie udała się :( Proszę spróbować ponownie za kilka minut. W razie problemów prosimy o kontakt mailowy.