9 funkcji Kalendarza Google, które usprawnią pracę zespołową i planowanie firmowych projektów
Udostępnianie kalendarza innym osobom z organizacji, wyszukiwanie dogodnego dla wszystkich terminu spotkania czy wygodne rezerwowanie sal konferencyjnych.
Motywowanie pracowników jest częścią działalności działu HR. Jego celem było zadbanie o wydajność pracy, zaangażowanie ludzi i zapewnienie przyjaznej atmosfery, która zachęca do pracy w firmowym środowisku oraz motywuje do osiągania coraz lepszych wyników.
Od początku pandemii i masowego przejścia na pracę zdalną, pracownicy coraz częściej zgłaszają problemy związane z zaangażowaniem w pracy. Podobne spostrzeżenia mają również właściciele firm. By wystrzec się tego problemu w swojej organizacji, warto dowiedzieć się, jak skutecznie motywować pracowników, by podtrzymać ich zaangażowanie i efektywność.
Wyniki ankiety przeprowadzonej przez firmę Gallup pokazują, że motywacja pracowników jest problemem, którego nie można bagatelizować. Zgodnie z nią jedynie 29% zatrudnionych czuje się zaangażowanych w swoją pracę. Problem nie dotyczy jedynie osób na stanowiskach niższego szczebla, dotyka również managerów. Jedynie 10% z nich skupia się na najważniejszych potrzebach firmy, pozostałe 90% przyznaje, że ma problem z określeniem i realizowaniem priorytetowych zadań.
Badanie Gallupa pokazało również, że firmy, w których pracownicy nie mają problemów z zaangażowaniem, w stosunku rok do roku mogą zanotować wzrost zysków o nawet 18%. Oprócz lepszych zysków, firmy te odnotowują również aż do 30% wyższy wskaźnik zadowolenia klientów. Tak ogromna różnica pokazuje, że nie można zaniedbywać tematu motywowania pracowników.
Podejście do motywacji i jej głównych czynników zmienia się z czasem. Wraz z rozwojem firm i zmianą podejścia do pracy zmieniają się potrzeby pracowników oraz ich motywacje. Mimo że obecnie kładzie się największy nacisk na motywację 3.0, warto wiedzieć, czym różni się ona od motywacji 1.0 i 2.0, ponieważ i one mają swoje zastosowanie w przypadku niektórych stanowisk i branż.
O różnicach między motywacją 2.0 i 3.0 oraz o tym, jak wiele można osiągnąć, stosując motywację 3.0 przeczytać można w książce Drive napisanej przez Daniela H. Pinka. Autor przedstawia różnice pomiędzy podejściami do motywacji, dzieląc ludzkie zachowania na dwa typy: Typ X – odpowiadający podejściu motywacji 2.0 (motywacja przez otrzymanie nagrody) oraz Typ I opierający się na motywacji wewnętrznej. Pink zwraca uwagę, że u ludzi dominuje jeden z typów motywacji, ale każda osoba przejawia zarówno zachowania Typu X jak i Typu I.
Na przestrzeni lat powstało wiele sposobów motywowania pracowników. Trendy zmieniały się z czasem. Poczynając od przestarzałej już motywacji 1.0, przez popularną do niedawna i powoli odchodzącą w cień motywację 2.0, do przybierającej na popularności motywacji 3.0, na przestrzeni lat zauważamy zmienne podejście do pracownika oraz jego potrzeb, które przekładają się na efektywność w pracy.
Za główne czynniki mogące motywować zatrudnionych uważa się:
Nie każdego pracownika przekonują te same motywatory, jednak badacze podejmowali się pogrupowania ich na podstawie różnych zależności. Jedną z nich jest model DISC zaproponowany przez amerykańskiego psychologa Williama Marstona, który wyróżnił cztery grupy pracowników na podstawie osobowości, a następnie do osobowości tych przyrównał motywacje, które z nich wynikają.
Motywacje zatrudnionych bywają różne, a ich prawidłowe określenie jest drogą do sukcesu działań mających podnieść chęć i zaangażowanie podwładnych. Sposobów na określenie czynników i ich grup jest wiele. Należą do nich wspomniana metoda DISC, testy dla pracowników czy specjalnie opracowane w tym celu gry.
Gdy uda się już określić, co zachęca osoby zatrudnione w danej organizacji do wydanej pracy, można przejść do wyboru technik zwiększających ich motywacje.
Mnogość technik motywacyjnych sprawia, że pracodawcy i pracownicy HR szukający trafiają na różne sposoby, spośród których mogą swobodnie wybierać.
Do dyspozycji poszukujących są poradniki internetowe zawierające zbiory najpopularniejszych, sprawrdzonych na szeroka skalę metod zebranych w zestawieniach top sposobów jak motywować pracowników. Pozwalają zapoznać się z często wykorzystywanymi metodami poprawiającymi sytuację w firmie. Wybierać można również korzystając z poradników podpowiadających odpowiednie metody dla pracowników o różnych osobowościach, pochodzących z różnych branż czy z firm o różnej wielkości i charakterze (np. startup, małe przedsiębiorstwo, korporacja).
Wśród obecnie najpopularniejszych sposobów podniesienia motywacji wśród pracowników wyróżnia się między innymi:
Inaczej nazywane grami na team building; są to zabawy, które mają na celu zapoznanie ze sobą pracowników oraz pomoc w wypracowaniu skutecznych sposobów współpracy. Zapewnienie podwładnym dobrego samopoczucia, zrozumienia oraz prostych, sprawdzonych metod podchodzenia do komunikacji i rozwiązywania problemów zmniejsza stres zmniejsza występowanie sytuacji, w których zatrudnieni nie wiedzą, jak się zachować.
Kryć się za nim może wiele drobnych własności biurowej przestrzeni, która wpływa na to, jak ludzie się w niej czują. Składają się na nie między innymi:
Różne formy nagród za trud włożony w pracę następować może na wiele sposobóœ, na przykład poprzez pochwały na forum zespołu czy nagradzanie benefitami podkreślającymi wartość wykazanego zaangażowania. Mogą to być różnorodne rzeczy, w zależności od tego, co jest najatrakcyjniejsze dla danego pracownika: zarówno organizacja wewnętrznych szkoleń czy dofinansowanie do podjętej nauki poszerzającej kompetencje pracownika, z których organizacja może skorzystać. Nagradzanie nie tylko motywuje, ale często jest również jednym z czynników wpływających na zmniejszanie się rotacji pracowników.
Oferowanie pracownikom nagród w postaci skróconego czasu pracy to doskonały sposób by bez konieczności dodatkowego wkładu pieniężnego wynagrodzić ciężką pracę i osiągnięcia ludzi.
Do najpopularniejszych nagród w postaci czasu pracy należą:
Więcej na ten temat dowiesz się w naszym artykule: Jak wykorzystać program do ewidencji czasu pracy do nagradzania i motywowania pracowników.
Znana od wielu lat, a w ostatnich latach znacznie przybierająca na popularności pozwala osiągać doskonałe efekty. Dzięki grywalizacji pracownicy zyskują dodatkową motywację do osiągania większych sukcesów.
Może zostać wykorzystana, jak zrobiło to Google, do zlecenia pracownikom, żeby wyszukiwali tańsze połączenia. Zadaniem pracowników było wyszukiwanie noclegów i połączeń komunikacyjnych tańszych od tych, które zostały im zaproponowane. W efekcie firma zaoszczędziła miliony dolarów, a uczestnicy gry zyskali pieniądze oraz satysfakcję ze swojej zaradności.
Dzięki grywalizacji można:
Skuteczne motywowanie pracownika wymaga przede wszystkim określenia tego, co motywuje podwładnych, podzielenia ich na grupy, ustalenia najskuteczniejszych motywatorów w przypadku różnych branż, zawodów, osobowości czy form zatrudnienia. Dopiero zdobywając tę wiedzę i umiejętnie ją wykorzystując, można osiągnąć optymalny skutek.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o motywowaniu pracowników lub znasz inne skuteczne metody podnoszenia zaangażowania, które sprawdziły się w Twojej organizacji – odezwij się do nas!
Otrzymuj regularne informacje i upraszczaj HR razem z nami