HRosi: Tenka – Design thinking, czyli projektowanie sukcesu firmy
HRosi - wywiady
HRosi: Tenka – Design thinking, czyli projektowanie sukcesu firmy
2020-11-24
W świecie biznesu i HR nie ma lepszego źródła wiedzy niż specjaliści – przedsiębiorcy, którzy chcą dzielić się swoim doświadczeniem.
W serii wywiadów HRosi przeprowadzamy rozmowy z doświadczonymi managerami oraz ekspertami branży HR, by poznać tajniki skutecznego zarządzania pracownikami, dowiedzieć się, jak wygląda rynek pracy w nowej, pokoronawirusowej rzeczywistości i jak radzić sobie z wyzwaniami, jakie napotykają na swojej drodze mniejsi i więksi przedsiębiorcy. Dzięki wiedzy i latom praktyki nasi rozmówcy oferują nie tylko skuteczne porady, ale również profesjonalną pomoc.
Inwestowanie w wiedzę zawsze przynosi największe zyski – Benjamin Franklin
Tenka. Design thinking – czyli projektowanie sukcesu firmy
W kolejnej odsłonie serii publikujemy wywiad, który udało nam się przeprowadzić dzięki uprzejmości firmy Tenka - zajmującej się przygotowywaniem, badaniem i wspomaganiem firm w tworzenia strategii rozwoju i wdrażania nowych produktów.
Dzięki doświadczeniu związanemu nie tylko z analityką, ale również z designem Tenka pomaga swoim klientom odnaleźć i zdefiniować problemy, a potem skutecznie je rozwiązać w oparciu o naukowe metody.
Dzięki współpracy z ekspertami z różnych dziedzin Tenka potrafi podejść do problemu każdej firmy z indywidualny sposób doskonale odpowiadający potrzebom klientów. Firma oferuje holistyczne podejście skupiajaće się na skuteczności, dlatego łączy ze sobą podejście analityczne z kreatywnymi metodami pracy.
Oprócz pomocy firmom, Tenka prowadzi również warsztaty oraz szkolenia (obecnie również w formie online) między innymi z budowania modeli biznesowych, tworzenia pomysłu na biznes, design thinking czy kreatywnych metod pracy, przekazując swoją wiedzę i doświadczenie firmom chcącym się rozwijać i samodzielnie projektować oraz wdrażać nowe pomysły, odnosząc sukces.
O tym, jak przygotować skuteczny plan rozwoju firmy, z jakimi problemami najczęściej borykają się klienci Tenki oraz jak wiele pracy trzeba włożyć rozmawialiśmy z Kubą Augustem - współwłaścicielem Tenki, który na co dzień zajmuje się zarządzaniem procesem projektowym oraz wdrażaniem innowacji.
1. Jak doszło do tego, że postanowiliście założyć firmę? Jakie były jej pierwsze kroki?
Do powstania firmy doszło w dość nietypowych okolicznościach. Ponieważ w 4 osoby chwilowo znaleźliśmy się na rozdrożach naszych zawodowych karier, postanowiliśmy połączyć siły i zacząć działać wspólnie. Najważniejszą motywacją była chęć realizacji i wdrażania projektów „po swojemu”.
Samo uruchomienie działalności zostało przyspieszone przez pozyskanego klienta. Mieliśmy pierwszą firmę chętną do współpracy, a nie zdążyliśmy zarejestrować działalności, o infrastrukturze czy działaniach jak strona internetowa nie wspominając. Ale nie ma co ukrywać, była to sytuacja wymarzona i dzięki temu, że mieliśmy pierwszego kontrahenta, znacząco proces ten przyspieszyliśmy.
2. Co jest najważniejsze w Design Thinking?
W naszej pracy wykorzystujemy design thinking, ale jako filozofię działania, a nie sztywne ramy pracy. Myślę, że korzystając z jakiekolwiek metodyki pracy należy przede wszystkim skupić się na realnych potrzebach odbiorców. W tym celu konieczne jest prawidłowe ich zidentyfikowanie. Dopiero na tak uzyskanych danych można opracowywać koncepcje, strategie i przejść do projektowania. My, myśląc o wdrażaniu designu do organizacji oraz wypracowywaniu innowacji, skupiamy się na 3 aspektach:
celowości – czyli wspomnianych wcześniej potrzebach użytkowników,
wykonalności – tutaj badamy potencjał i możliwości naszych klientów,
opłacalności biznesowej.
Myślę więc, że design thinking umożliwia uporządkowanie tych procesów, a także prowadzenie ich w sposób metodyczny i sprawny.
3. Jaki rodzaj firm najczęściej zwraca się do Was o pomoc?
Bardzo ciężko wyróżnić jakiś konkretny rodzaj. Współpracujemy z firmami i instytucjami, które chcą się rozwijać i wdrażać do swojej oferty nowe produkty i usługi. Często współpracujemy z małymi i średnimi przedsiębiorstwami, dla których współpraca ze strategami, badaczami i projektantami to pierwsze tego typu doświadczenie. Jednakże w tych niedużych, często rodzinnych firmach drzemie ogromny potencjał, który dzięki współpracy możemy wspólnie wykorzystać. Do tej pory współpracowaliśmy też z kilkoma korporacjami czy instytucjami, z którymi wdrażaliśmy innowacyjne usługi lub produkty.
4. Jakie są główne problemy, z jakimi zgłaszają się do Was klienci?
Myślę, że można wyróżnić trzy problemy, z jakimi klienci do nas przychodzą:
nie wiedzą, w którą stronę i jak rozwijać zarówno firmę, jak i swoje produkty oraz usługi,
chcą konkurować jakością i wartością swoich produktów, a nie tylko ceną,
zamierzają wdrożyć nowe produkty oraz usługi i potrzebują wsparcia w tym zakresie.
Jednak za każdym razem, kiedy zaczynamy współpracę, staramy jak najbardziej zrozumieć funkcjonowanie danego przedsiębiorstwa, a także rozgryźć, gdzie tkwi prawdziwe wyzwanie. Często na początku proponujemy kilkugodzinne warsztaty, na których porządkujemy sytuację firmy i dopiero wtedy formujemy cele, jakie firma chce osiągnąć. Nierzadko zdarza się, że firma przychodzi do nas z konkretnym problemem albo pomysłem, a okazuje się, że istota danej sprawy leży gdzie indziej.
5. Czy pandemia wirusa COVID-19 miała wpływ na Waszą pracę i liczbę zleceń? W jaki sposób?
Miała, ale nie tak silny, na jaki się szykowaliśmy. Przede wszystkim utrudnieniem była komunikacja i organizacja spotkań. Nasza praca to często warsztaty prowadzone wspólnie z klientem, podczas których wypracowujemy nowatorskie rozwiązania. Prowadzimy również badania z użytkownikami czy obserwacje w terenie. Pandemia znaczącą utrudniła tego rodzaju działania. Musieliśmy więcej aktywności przenieść do sieci, co często było dużą barierą.
Oczywiście ważnym elementem była sytuacja finansowa związana ze sprzedażą oraz obawami co do przyszłości naszych klientów. Część z nich musiała zredukować wydatki, aby przetrwać. Przez ten fakt kilka realizacji nie doszło do skutku. Jednakże wdrożyliśmy też program pomocy dla firm, które chciały skorzystać z naszych usług, a sytuacja im to uniemożliwiła. Wprowadziliśmy bardzo duże zniżki, a także odroczone terminy płatności.
6. Czy od początku pandemii zauważyliście zmiany w potrzebach klientów zwracających się do Was o pomoc?
I tak, i nie. Potrzeby klientów od lat są bardzo podobne, a sytuacja ta je spotęgowała. Jednakże na rynku dokonuje się coraz więcej zmian, z którymi muszą się borykać i brać pod uwagę. Użytkownicy produktów są coraz bardziej świadomi, bariery wejścia na rynek potencjalnych konkurentów są coraz mniejsze, a koszty produkcji szczególnie związane z czynnikiem ludzkim rosną. W przypadku pandemii pojawiły się dwa aspekty, które były najważniejsze z punktu widzenia naszych klientów: dywersyfikacja produktów oraz zmiana kanałów komunikacji i dystrybucji. Często klienci przez lata specjalizowali się w konkretnym produkcie, kierując go do określonej grupy odbiorców. Niestety odbiło się to na nich, kiedy rynek się zachwiał, z powodu zamknięcia sklepów lub zmniejszenia popytu na ich produkty. Od zawsze powtarzaliśmy klientom, że na prace rozwojowe i koncepcyjne najlepszy okres to moment, w którym z powodzeniem radzą sobie na rynku. W przypadku kryzysu jest to trudniejsze, choć motywacja jest zdecydowanie wyższa.
7. Jak stworzyć skuteczny plan rozwoju firmy?
W myśleniu o rozwoju firmy istotne są dwie rzeczy: po pierwsze pomysł na własny rozwój, a po drugie holistyczne spojrzenie na dotychczasowe i przyszłe działania firmy wraz z ich poziomem zintegrowania między sobą. Uwzględniając te elementy, możemy mówić o skutecznym planie rozwoju firmy i świadomym angażowaniu zasobów. Wielokrotnie obserwowaliśmy firmy, które miały wysokie ambicje, ale na poziomie organizacyjnym nie były na to gotowe.
Brakowało wypracowanych systemów współpracy albo strategicznego spojrzenia na to, jakie prace są wykonywane, sprawdzenia na ile są skuteczne i czy przypadkiem niektóre z nich się nie wykluczają, itp. Ale spotykaliśmy też firmy, które niemal do perfekcji opanowały organizację pracy i zarządzanie zasobami, jednak brakowało im wizji, która poniesie je przez następne lata. Dlatego dopiero połączenie tych dwóch perspektyw daje szansę na naprawdę dynamicznie rozwijającą się organizację.
Co do pytania, jak to zrobić. Najlepiej zacząć od zrozumienia, co się obecnie dzieje w firmie na poziomie organizacyjnym, w celu zidentyfikowania potencjału, na którym można budować, ale też aby dostosować działania do dojrzałości organizacyjnej. Nie istnieją standardowe rozwiązania dla każdego. Ważne, żeby mieć świadomość, z czym firma jest w stanie sobie poradzić. Lepiej wyznaczyć stanowczy i ważny jeden krok do przodu, niż zaplanować zbyt odległe działania, na które może nie być jeszcze gotowa.
Warto także zrozumieć potrzeby klientów firmy. Tutaj należy pamiętać, że na część biznesów B2B mogą mieć wpływ konsumenci, choć firma ich bezpośrednio nie obsługuje. W tym celu przeprowadza się badania. Najprostszą formą do wdrożenia od zaraz są wywiady, czyli rozmowy z klientami, których celem jest zbudowanie bazy konkretnych informacji. Na ich podstawie możliwa jest późniejsza analiza i głębokie zrozumienie potrzeb klientów. Warto jednak najpierw zapoznać się ze sposobami przeprowadzania badań, aby móc wyciągać trafne wnioski. Zrozumienie potrzeb może być kluczem do budowania innowacji i przewag rynkowych.
Kolejnym aspektem jest poznanie, w jaki sposób firma odnajduje się na rynku, a więc odpowiedzenie sobie m.in. na pytania:
Na ile i czym firma wyróżnia się na tle konkurencji?
Kto jest bezpośrednią konkurencją, a kto raczej inspiracją?
Do kogo trafia nasza konkurencja, a do kogo my?
Ten etap pozwala na stworzenie mapy rynku i umożliwia zwrócenie uwagi na nowe obszary działalności.
Warto też zwrócić uwagę na trendy, czyli tendencje funkcjonujące w świecie, i zastanowić się, które z nich i w jakim stopniu są do zaaplikowania w biznesie.
Widzimy, że łatwiej spojrzeć na daną branżę z zewnątrz. Samodzielnie może być trudne złapanie takiej perspektywy – sami korzystamy z audytorów zewnętrznych, aby zwiększyć ilość obserwacji na nasz rozwój. Jednak nie jest to niemożliwe, wymaga więcej pracy np. w zakresie zdobycia wiedzy z poszczególnych obszarów, ale daje też o wiele większe zrozumienie tegom jak być przedsiębiorcą, a nie tylko prowadzić firmę.
8. Jakie działania sprawiają, że projekt na pewno nie wypali?
Myślę, że brak zaufania ze strony klienta, chęć zmiany, ale bez konieczności wdrażania jakichkolwiek innych działań od dotychczasowych oraz szukanie oszczędności w nieodpowiednich miejscach. Niestety zdarza się, że firmy nie doceniają etapów procesu związanych z pracami badawczymi, koncepcyjnymi i strategicznymi. Próbują ograniczyć je do minimum, a często to właśnie w nich kryje się największa wartość.
Często przedsiębiorcy są przekonani, że wiedzą wszystko o swoich klientach i rynku na którym działają. Najchętniej od razu przeszliby do projektowania i wdrażania. Dzięki temu, że możemy przyjrzeć się zarówno firmie jak i klientom, oraz całej branży, z zewnątrz, mamy wiedzę i narzędzia potrzebne do badania tych elementów, jesteśmy w stanie dostarczyć wielu obserwacji i wniosków, których nie byli świadomi. To zaś przekłada się nie tylko na lepiej zaprojektowane produkty i usługi, a często na znaczne oszczędności.
9. Ile czasu potrzeba, aby Wasza praca dla klientów przyniosła pierwsze mierzalne efekty?
Jest to bardzo mocno uwarunkowane konkretną branżą, firmą, a także produktem czy usługą. Wszystko zależy od nastawienia firmy, budżetu, jakim dysponuje na wdrożenie, tj. środki promocyjne, sprzedaż i dystrybucje. Wdrażanie niektórych innowacji może trwać kilka tygodni, a innych nawet lata.
W ramach pracy z naszymi klientami staramy się nie tylko skupiać na wdrażaniu nowych produktów, ale na działaniu całej firmy. Bardzo często klienci po współpracy mówią, że w dużej mierze uporządkowaliśmy ich procesy, zoptymalizowaliśmy działania projektowe, zarządcze czy produkcyjne. I te efekty można często zauważyć już po krótkim czasie od podjęcia współpracy.
10. Realizacja jakiego rodzaju projektów jest dla Was największym wyzwaniem?
Największym wyzwaniem zawsze są projekty złożone, które obejmują wiele obszarów, np. strategiczny, projektowanie produktu, usługi, zaprojektowanie i wdrożenie marki, przygotowanie do wdrożenia produkcji, działu sprzedaży, itp. Wyzwanie w dużej mierze polega na skoordynowaniu pracy wielu specjalistów i zadbaniu o spójność efektów, a dodatkowo dostarczanie narzędzi do codziennej pracy, aby nie pozostać wyłącznie na poziomie dokumentów, z którymi klient musi sobie sam radzić. Jednak z drugiej strony takie wyzwania lubimy najbardziej.
11. Czego można nauczyć się na organizowanych przez Was warsztatach?
Organizujemy dwa rodzaje warsztatów. Pierwszy są to warsztaty z klientem wynikające z procesu projektowego w ramach współpracy z firmą. Na warsztatach takich wspólnie wypracowujemy rozwiązania, kreujemy pomysły, zderzamy nasze wizje. Od zawsze powtarzaliśmy, że pracujemy z klientem, a nie tylko dla niego.
Drugie to warsztaty otwarte, na które może zapisać się każdy. Najczęściej dotyczą tematyki design thinking oraz projektowania produktów i usług. Dzielenie się wiedzą z tego obszaru to nasze hobby Uczymy się na nich także, w jaki sposób realizować projekty tak, jak można wdrażać design do swoich organizacji, a także jak skuteczne wypracowywać innowacje.
12. Jakie można zastosować myślenie projektowe w HR?
Myślenie projektowe można zastosować niemal w każdych procesach HR. Przykładem może być proces tworzenia stanowiska pracy, w którym bierzemy perspektywę przyszłego pracownika i projektujemy:
założenia stanowiska,
rekrutację,
onboarding,
funkcjonowanie w ramach pracy oraz odejście.
Specjalnie nie rozdzielając tych ostatnich dwóch etapów, a traktując jako jedną całość, dokładnie tak jak będzie wyglądało doświadczenie pracownika. Innym obszarem może być praca z oporem lub wewnętrzną rywalizacją działów.
Zdarzyły nam się projekty, w których firma chciała wdrożyć zmiany, jednak pracownicy je bojkotowali. Metody projektowe są doskonałe do tego, aby zrozumieć, na czym polega problem i wspólnie wypracować rozwiązanie. Ale także w zakresie employer brandingu, budowania unikalnego systemu komunikacji wewnętrznej, świadomego budowania lub rozwijania kultury organizacyjnej czy aktualizowania roli poszczególnych działów w organizacji, w tym samego HR. Możliwości jest naprawdę wiele.
13. Na co powinny zwracać uwagę firmy, przygotowując kampanię marketingową?
Temat jest bardzo obszerny i zdecydowanie na osobny wywiad. Na sam początek warto sobie najpierw zadać pytanie, jaki jest cel biznesowy/marketingowy, który ma realizować kampania i czy na pewno jest tym, czego potrzebujemy. Jednak przeszliśmy te weryfikację pozytywnie i jeśli musielibyśmy uprościć cel, to dałoby się go zawrzeć w trzech słowach: odbiorca, przekaz i nadawca. Po pierwsze dobrze poznać odbiorców kampanii, ich postrzeganie danego tematu, ich głębokie przekonania, itp. Po drugie zdefiniować, co chcemy powiedzieć i w jaki sposób. A na końcu ustalić, kto ma być postrzegany jako nadawca komunikatu i określić, jaki wizerunek chcemy zbudować. A kolejnymi ważnymi aspektami, są mierniki skuteczności.
Tak, używamy. Dzięki niemu możemy analizować przebieg i czas pracy każdego z pracowników. Na tej postawie obliczamy rentowność każdego z projektów, a także efektywność pracy w ramach codziennych zadań. Staramy się jak najbardziej optymalizować naszą firmę, dlatego do tych działań przykładamy szczególnie dużą wagę.
W tym miejscu kończymy naszą rozmowę z Kubą Augustem bogatsi o nową wiedzę i pogłębione zrozumienie tego, jak wiele pracy trzeba włożyć w zaplanowanie i przeprowadzenie skutecznego projektu. Dzięki Kubie nie mamy już wątpliwości, że kreatywność i naukowe podejście mogą nie tylko iść ze sobą w parze, ale wspierać się wzajemnie, stając się potężnym narzędziem w rękach firm, które wiedzą, jak z niego skorzystać.
Mamy nadzieję, że i Ty dostrzeżensz wartość płynącą z przekazanej nam wiedzy i wykorzystasz ją w swojej codziennej pracy, by osiągać jeszcze większe sukcesy. Jeśli pragniesz dowiedzieć się więcej lub wydaje Ci się, że Twojej organizacji potrzebna jest pomoc, serdecznie zapraszamy do współpracy z zespołem Tenka.
A jeśli masz jakieś pytania dotyczące wykorzystania programu do ewidencji czasu pracy lub uważasz, że masz coś ciekawego do przekazania i chcesz wziąć udział w naszej serii wywiadów – skontaktuj się z nami!
Kuba August Współwłaściciel Ekspert zajmujący się rozwojem organizacji poprzez wdrażanie innowacji i zarządzanie procesami projektowymi. Zajmuje się wypracowywaniem nowych kierunków rozwoju firmy, analizą konkurencji, współtworzeniem innowacji, przygotowywaniem planów wdrożenia nowych rozwiązań i ich implementacją. Specjalizuje się w pozycjonowaniu rynkowym, poszukiwaniu nowych rynków i identyfikowaniu luk oraz analizą i rozwojem zachowań przedsiębiorczych w organizacjach.